Sunday, July 20, 2008

..Kenangan Semalam..

Tuesday, July 22, 2008


Bismillahirrahmanirrahim..

Sudah lama blog ini dibiarkan bersawang. Tak tau samada diri ini betul-betul sibuk atau buat-buat sibuk, tapi yang pasti musim cuti ini memang 'tak dapat cuti langsung' sebab terlalu banyak terlibat dengan program..

Bermula dari minggu lepas sampai semalam, program tak putus-putus. Bayangkan, sudah 4 hari sekujur badan ciptaan tuhan ini tidak pulang ke rumah dan 'berkampung' di Kompleks Pelajar Malaysia, Hayyu Asyir..

Awwalan, pada Rabu lepas, ada Bazaria Gabungan '08 anjuran bersama Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu (KPT) dan Badan Kebajikan Anak Selangor Mesir (BKASM) di Dataran Hayyu Asyir yang diadakan selama 3 hari. Bila sebut bazar di Mesir ni, semua warga Melayu di sini sudah maklum, memang confirm mereka semua tak memasak sebab juadah yang disediakan sepanjang bazar ni sudah cukup mengenyangkan dan menyelerakan. Dengan kata lain, semua juadah Malaysia ada dijual. Ustaz-ustaz dan ustazah yang dah lama mengidam masakan Malaysia tu boleh la mengunjunginya..

Tapi awas, kalau sekali datang habis LE 20 jangan terkejut, itu paling kurang, tak termasuk belanja kawan-kawan lagi. Mungkin sesetengah berfikiran begini, "tak mengapa, sekali-sekala, bukannya selalu.." Alhamdulillah. Di samping dapat menjana ekonomi persatuan dan pendapatan sahabat-sahabat peniaga, mereka juga berpeluang bertemu mata teman-teman yang tinggal jauh di Muhafazah Mansurah, Iskandariah, Tanta dan sebagainya..

Dua hari ku berkunjung ke sana menemukanku dengan ramai kawan-kawan lama terutama ketika di Darul Taqwa dulu. Tak kurang juga yang kukenal di kala menuntut di Darul Quran, Rusila. Mereka yang datang dari KUDQI ini kebanyakannya tinggal di Syibin El Kom. Aku hanya terlibat dengan acara makan-makan (acara kegemaran semua pengunjung, hehe..) dan acara penutup. Perasmian penutup pada malam jumaat itu disempurnakan oleh Timbalan Presiden PMRAM, Ustaz Abdul Mu'izz Muhammad dan diserikan lagi dengan persembahan dari kedua-dua negeri penganjur..

Selang sehari selepas itu, giliran Badan Kebajikan Mahasiswa/i Islam Pahang (BKMIP) pula menganjurkan Bazaria Sri Makmur '08 di tempat yang sama. Kerana bazar ni lah memaksaku bermalam di Hayyu Asyir. DPM (MAQAZ) Shoubra melalui Unit Ekonominya turut mengambil tender pada bazar kali ini. Aku juga turut terlibat membantu bersama tiga empat orang rakan kerana kebanyakan yang lain terlibat dengan imtihan dur thani..

nasi kerabu ni sekadar hiasan je la..

Gerai yang diberi nama Gerai Sahabat MAQAZ ini menjual nasi kerabu 3 rasa iaitu special, telur goreng dan kosong. Memang ramai yang pakat serbu. Bukan senang berpeluang makan nasi kerabu di sini, hanya boleh didapati di bazar begini saja. Apa yang menarik, bazar Pahang ini terdapat ice blended berperisanya yang power yang tak dijual di bazar negeri-negeri lain. Perisa cappuccino, bandung dan jagung penambah selera pengunjung. Lebih-lebih lagi musim panas terik sebegini, fuhhh..

ice blended cappuccino yang teramat mengancam..pehh!!

Tambahan pula, hari pertama kami membuka gerai tu, ada tanaqudh program dengan Konvensyen KPT yang julung-julung kali diadakan. Program yang dilangsungkan di Rumah Selangor itu bertemakan 'Wahdah Ahli Pemangkin Kelangsungan Organisasi'. Mesti semua pelik kan? Kenapa program dibuat di asrama Selangor? Sedangkan anjuran anak-anak Terengganu..

Jawapannya, terdapat dalam program ini. Bagi mereka yang menyertainya saja yang tahu akan hakikatnya. Begitulah takdir yang terpaksa dilalui oleh kepimpinan anak-anak Terengganu sejak akhir-akhir ini. Hadaf utama konvensyen ini pun bagi membincangkan hala tuju KPT yang melalui tempoh 44 tahun sejak penubuhannya dengan penuh ranjau berduri. Lagi kan seorang manusia ada jatuh bangunnya, inikan pula sebuah jam'iyyah yang terdapat ratusan manusia di dalamnya..

peserta konvensyen bergambar kenangan bersama kepimpinan KPT dan adhock pelaksana..pengarah orang Shoubra tu..

Tinggal seketika di Hayyu Asyir memberikan seribu satu pengertian dalam diriku. Ada kalanya indah dapat bertemu kawan-kawan lama, ada kala juga perasaan letih menyelubungi tubuh. Kadang-kadang juga sakit hati tatkala mata terlihat logo 'keris telanjang' di satu sudut imarah Asrama Indera Mahkota yang terang-benderang di kala malam menjelma..

Pulang dari Hayyu Asyir, tengahari esoknya pulak, rombongan beramai-ramai ke Cairo International Airport (CIA) dalam siri menghantar kawan pulang ke Malaysia. Sampai di rumah terus dibuai mimpi menqadha' tidur yang berbaki (^-^)..

Begitulah hari-hari yang telah berlalu dalam hidupku. Ianya telah pun menjadi kenangan dan sejarah yang kekal terpatri dalam sanubari. Begitulah juga indahnya hidup bila kita sentiasa memBERI dan terus memBERI sesuatu bagi manfaat insan sekeliling..


0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP