Sunday, August 31, 2008

..Ayuh! Kita rebut peluang..

Sunday, August 31, 2008



Setelah setahun berlalu pergi, akhirnya Ramadhan kembali lagi menemui para mukminin yang amat merindui 'kehadirannya'. Yang pasti kedatangan Ramadhan kali ini seperti juga tahun-tahun sudah. Bulan yang penuh barakah ini menjanjikan beribu-beribu fadhilat dan kelebihan bagi yang benar-benar menghidupkannya..

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud :

"Barang siapa yang menghidupkan Ramadhan dengan penuh keimanan dan penuh penghayatan, nescaya akan diampunkan dosa-dosanya yang telah lalu.."



Marilah sama-sama kita menghidupkan bulan yang tidak akan datang melainkan sekali dalam setahun dengan merebut segala 'special offer' yang Allah tawarkan kepada semua hamba-hambanya. Semoga tarbiah melalui madrasah Ramadhan kali ini mampu menjadikan kita hamba yang benar-benar bertaqwa sesuai dengan objektif disyariatkan berpuasa iaitu "la'allakum tattaqun..". Anggaplah Ramadhan tahun ini seolah-seolah Ramadhan yang terakhir bagi kita..

Hakikatnya, tak kira berapa kali sekalipun kita bertemu Ramadhan, Ramadhan tetap sama, akan tetapi natijahnya yang berbeza. Fikir-fikirkanlah..

Waakhiran, salam Ramadhan dari hamba yang hina lagi dhoif ini. Ramadhan Kareem! Kullu sanah wa antum tayyibun..






~TERUSKAN BACAAN~

Read more...

Sunday, August 24, 2008

..I'm Sorry..

Sunday, August 24, 2008

Assalamualaikum..



Pertamanya nak mintak maaf kat semua pengunjung-pengunjung blog ni sebab dah lama blog ni tak terupdate. Banyak la sebab-sebabnya, sehinggakan berita kematian sahabatku pun tak sempat nak diposting (baru je dipost sebentar tadi). Di sini dinyatakan alasannya yang munasabah, hehe.. :

  1. Sibuk- sejak 2 minggu kebelakangan ni, terlalu padat dengan program-program sampai tahap tak ada masa nak berehat di rumah (kalau ada pun sekejap je, itu pun tidur, huhu..) Bukan setakat di Malaysia je sambut Perayaan Kemerdekaan, sini pun sambut jugak melalui program yang dinamakan Perayaan Menyambut Hari Kemerdekaan (PMHK) yang telah diubah suai pada tahun ni kepada Ekspo Gempak PMRAM (EGP) yang baru berakhir minggu lepas. Di samping tu banyak la program-program lain seperti Perhimpunan Mahasiswa Islam Sedunia (PERMIS) dan banyak lagi yang tak perlu disebut di sini. Sehinggakan bila aku tak keluar je sehari, ahli baitku menyindir dengan berkata, "hari ni tak kerja ke bang?" ujarnya sinis (^-^)..
  2. Jem - ni bukan jem roti ye?tapi internet kat rumah ni telah di'sabotaj' oleh pihak tertentu. Sejak minggu lepas lagi line internet di sini jem. Sampai la semalam arab yang menyelenggara internet di rumah ni datang dan menyelesaikan masalah tersebut. Syukran awi ya Muhammad..
  3. Tak ada mood - memang sejak kebelakangan ni hilang mood untuk menaip sesuatu di teratak burukku ini, bukan teratak waza ye ustaz wahab?hehe.. Aku pun dah lama tak bertanya khabar keluarga di Malaysia, ini pun disebabkan mood jugak dicampurkan dengan kesibukan tadi. Hanya sekadar menjenguk blog ayah jika ingin mengetahui perkembangan aktiviti-aktiviti di kampung..
Ok, sekadar tu lah dulu untuk kenyataan kali ni, dan semoga kita berjumpa lagi, wallahu a'lam..

p/s : sorry sekali lagi sebab tulisan kali ni agak tak teratur sedikit (guna bahasa bercakap)
dan tak seskima tulisan-tulisan sebelum ni (^-^)..




~TERUSKAN BACAAN~

Read more...

Saturday, August 16, 2008

..Hakikat Kehidupan..

Sunday, August 24, 2008

Assalamualaikum..



Terkedu seketika diriku tatkala menerima sms dari seorang rakan yang sedang bercuti di Malaysia baru-baru ni. Mesej yang diterima itu seolah-olah aku bermimpi dan bukan berada di alam nyata. Berkali-kali aku mengulang baca mesej yang diterima. Seakan tidak percaya berita yang disampaikan padaku itu..

Tapi hakikatnya, itulah yang dinamakan kehidupan. Setiap yang hidup pasti akan merasai mati, termasuk kita semua. Berita 'pemergian' sahabat seniorku diterima dengan redha walaupun masih tak dapat menerima hakikat tersebut..

Mohd Azwan bin Shamsuddin telah pergi mengadap Ilahi pada pagi Jumaat, 15 Ogos 2008 (minggu lepas) di Hospital Sultanah Nur Zahirah ketika berusia 25 tahun. Almarhum merupakan bekas pelajar Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri Terengganu (MTANT) sebelum melanjutkan pengajian di Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra, Mesir..

Sepanjang pengajian almarhum di sini, beliau banyak mencurahkan bakti dan keringat serta boleh dikatakan keseluruhan masanya dihabiskan untuk persatuan. Beliau terlibat sepenuh masa dengan PMRAM Multimedia Centre (PMC) yang bertanggung jawab menguruskan hal-hal berkaitan PA system di setiap program-program PMRAM..

Almarhum juga pernah dilantik menjadi AJKT Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu (KPT) sebagai Ketua Biro Informasi & Penerbitan. Ketika di Maahad dulu, almarhum pernah ditaklifkan sebagai Bendahari Dewan Perwakilan Pelajar (DPP) MTANT dan merupakan seorang yang amat komited dengan kerjanya..

Almarhum dipercayai menghidap barah paru-paru dan meninggalkan seorang balu serta 2 orang anak yang merupakan zuriat yang akan membesar tanpa dapat mengecap kasih sayang seorang insan yang bergelar ayah. Benarlah kata-kata seorang sahabatku, "inilah untungnya kahwin awal, walaupun kita diambil nyawa ketika muda, tapi meninggalkan zuriat yang akan meneruskan perjuangan kita, insya Allah."..

Kami di sini mendoakan agar Allah mencucuri rahmat dan maghfirah ke atas ruh almarhum. Semoga segala usaha dan kerja-kerja Islam yang beliau curahkan dikira sebagai amal soleh di sisi Allah s.w.t. Al-Fatihah..

p/s: gambar ihsan dari Ustaz Affandi


~TERUSKAN BACAAN~

Read more...

Wednesday, August 6, 2008

..Pelancaran road show UBS..

Wednesday, August 6, 2008

Assalamualaikum warahmatullahi wabarokatuh..


Alhamdulillah, pagi semalam telah selesai satu program utama bagi Unit Biah Solehah (UBS) di bawah Lajnah dan Unit Dakwah PMRAM. Majlis pelancaran road show telah selamat disempurnakan oleh Presiden PMRAM sendiri, Ustaz Khairul Anwar Ismail..

Majlis pelancaran tersebut digabung bersama perasmian Bazaria Selera Hang Tuah anjuran Badan Kebajikan Keluarga Islam Melaka Mesir (BKKIMM) di Wisma Melaka, Hayyu Sabi' yang julung-julung kali diadakan..

Tujuan dan hadaf utama UBS mengadakan road show ke seluruh Badan Kebajikan Anak Negeri (BKAN) dan Dewan Perwakilan Mahasiswa (DPM) adalah untuk menekankan kepada ahli peri pentingnya kita menjaga akhlaq dan etika kita sebagai seorang yang bergelar azhari..

UBS tahun ini juga menambah dua objektif baru iaitu memperkukuhkan tautan ukhuwwah dan pembentukan syakhsiah diri di samping memperkasakan solat jemaah, mencegah ikhtilat yang tidak syari'e dan mencegah chatting yang menyalahi syara' yang sudah menjadi objektif UBS sejak sekian lama..

Malam esok kami akan meneruskan siri road show ke rumah Perlis pula, nantikan kunjungan kami..(^_^)


~TERUSKAN BACAAN~

Read more...

Saturday, August 2, 2008

..Ganu Juaghe..

Saturday, August 2, 2008



Kejohanan Piala Malaysia 2008 anjuran PMRAM telah melabuhkan tirainya 2 hari lepas. Kali ini, pasukan Peteh berjaya merampas semula piala yang dikatakan kali terakhir dimenangi pada tahun 2001, wallahu a'lam. Pasukan pilihanku berjaya menewaskan 'rakan sejiran', Selangor Darul Ehsan (sebab asrama Selangor berhadapan dengan asrama Terengganu) dengan jaringan 1-0 dalam perlawanan akhir yang cukup mendebarkan..

Sepanjang 6 hari menonton perlawanan di sana, pihak penganjur dikira berjaya mencapai objektif dalam penganjuran kali ini iaitu bagi merapatkan ukhwah di kalangan peserta warga Malaysia dari seluruh negara..

Timbalan Presiden PMRAM dalam ucapan penutupnya menyebut, matlamat PMRAM menganjurkan kejohanan ini ialah bagi mengukuhkan lagi ikatan kasih sayang di kalangan ahli di samping memupuk semangat team work dalam pasukan. "Menang atau kalah bukan ukuran, yang penting anda semua adalah pemenang kerana berjaya menunjukkan ikatan mahabbah ketika bermain..", tambahnya lagi..

Walaupun satu lagi pasukan favouriteku, Shoubra terkandas di peringkat suku akhir setelah tewas kepada Selangor melalui penentuan penalti 3-4 selepas kedua-dua pasukan terikat 0-0 dalam masa tambahan, kekecewaan akhirnya terubat dengan rakan-rakan dari pasukan Terengganu menghadiahkan kemenangan untuk muncul juara Piala Malaysia. Pun begitu, Shoubra awal-awal lagi telah pun berjaya membawa pulang Piala Sumbangsih setelah menang ke atas juara Piala Malaysia tahun lalu, Sabah 3-2 pada perlawanan hari pertama..

Tempat ketiga dimenangi pasukan DPM Tanta setelah berjaya menjinakkan skuad Tok Gajah, Pahang dengan jaringan 2-1 pada penentuan tempat ke-3 & 4..


~TERUSKAN BACAAN~

Read more...

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP