Saturday, August 16, 2008

..Hakikat Kehidupan..

Sunday, August 24, 2008

Assalamualaikum..



Terkedu seketika diriku tatkala menerima sms dari seorang rakan yang sedang bercuti di Malaysia baru-baru ni. Mesej yang diterima itu seolah-olah aku bermimpi dan bukan berada di alam nyata. Berkali-kali aku mengulang baca mesej yang diterima. Seakan tidak percaya berita yang disampaikan padaku itu..

Tapi hakikatnya, itulah yang dinamakan kehidupan. Setiap yang hidup pasti akan merasai mati, termasuk kita semua. Berita 'pemergian' sahabat seniorku diterima dengan redha walaupun masih tak dapat menerima hakikat tersebut..

Mohd Azwan bin Shamsuddin telah pergi mengadap Ilahi pada pagi Jumaat, 15 Ogos 2008 (minggu lepas) di Hospital Sultanah Nur Zahirah ketika berusia 25 tahun. Almarhum merupakan bekas pelajar Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri Terengganu (MTANT) sebelum melanjutkan pengajian di Maahad Qiraat Al-Azhar Shoubra, Mesir..

Sepanjang pengajian almarhum di sini, beliau banyak mencurahkan bakti dan keringat serta boleh dikatakan keseluruhan masanya dihabiskan untuk persatuan. Beliau terlibat sepenuh masa dengan PMRAM Multimedia Centre (PMC) yang bertanggung jawab menguruskan hal-hal berkaitan PA system di setiap program-program PMRAM..

Almarhum juga pernah dilantik menjadi AJKT Keluarga Penuntut-Penuntut Terengganu (KPT) sebagai Ketua Biro Informasi & Penerbitan. Ketika di Maahad dulu, almarhum pernah ditaklifkan sebagai Bendahari Dewan Perwakilan Pelajar (DPP) MTANT dan merupakan seorang yang amat komited dengan kerjanya..

Almarhum dipercayai menghidap barah paru-paru dan meninggalkan seorang balu serta 2 orang anak yang merupakan zuriat yang akan membesar tanpa dapat mengecap kasih sayang seorang insan yang bergelar ayah. Benarlah kata-kata seorang sahabatku, "inilah untungnya kahwin awal, walaupun kita diambil nyawa ketika muda, tapi meninggalkan zuriat yang akan meneruskan perjuangan kita, insya Allah."..

Kami di sini mendoakan agar Allah mencucuri rahmat dan maghfirah ke atas ruh almarhum. Semoga segala usaha dan kerja-kerja Islam yang beliau curahkan dikira sebagai amal soleh di sisi Allah s.w.t. Al-Fatihah..

p/s: gambar ihsan dari Ustaz Affandi


0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP