Wednesday, October 22, 2008

..Cerita Hati II, III & IV..

Wednesday, November 13, 2008

[ 20 September 2008 ]


Setelah berbincang dengan keluarga, perbincangan seterusnya dibuat bersama brooker tiket, Ustaz Rafzan Razak berkenaan tiket yang paling awal untuk pulang ke Malaysia. Beliau memberi tarikh 24 September yang jatuh pada hari Rabu. Kami membuat persiapan serba ringkas untuk pulang dan hanya membeli sedikit ole-ole buat keluarga, dengan kata lain "dok boghong sakang la balik terik ni..." (^-^)

Kepulangan kali ini pun hanya membawa 2 barang sahaja, 1 beg kargo dan 1 beg carry. Last-last minute, ada la seorang sahabat yang menumpangkanku sekotak barang berisi kacang untuk kiriman keluarganya di Malaysia. Berat kotak tu ada la dalam 10 kg, nasib baik barangku sikit, jadi boleh la ditumpangkan walaupun pada hakikatnya amat berat!

Kebetulan, balik tahun lepas juga ada seorang kawan sekampung yang kini sudah tamat belajar mengirimkan barang yang sama cuma isinya berbeza - sekotak barang berisi coklat atau lebih dikenali sebagai halawah di kalangan warga arab. Memang dah nasib kan? Asal balik je ade orang kirim kotak,
asal balik je ade orang kirim kotak, asal orang kirim kotak je mesti aku nak balik, hahaha.. Kalau kotak kosong tak pe la nak kirim 10 pun, ini berisi penuh! Tapi tak pe, kepada mereka yang terlibat dalam kiriman di atas, jangan terasa, aku okay je..

[ 24 September 2008 ]


Akhirnya hari yang kami tunggu telah tiba. Macam-macam perasaan yang berkecamuk di jiwa tatkala itu. Seronok pun ada sebab tumpang 'tuah' adik boleh balik, sedih pun ada sebab tinggal kawan-kawan yang hanya berdua di rumah. Dah la sorang tu junior yang baru je sampai ke bumi Mesir ni beberapa minggu. Tinggal rumah lagi, tinggal teman-teman seperjuangan di markaz DPM, tinggal tugas yang bertimbun-timbun. Nasib baik Pengerusi DPM memberi pelepasan untuk pulang, tapi dengan syarat hanya sekejap..

Jam 11.30 malam ~ aku bertolak dari rumah di St. Theresa, Shoubra bersama kawan-kawan menuju ke Mator Qadim, tempat aku akan berlepas. Adikku pula turun dari rumahnya di Kompleks Hayyu Asyir bersama 3 orang kawan dengan menaiki teksi. Kira-kira jam 1.00 pagi kami terus membuat check in barang-barang. Alhamdulillah semua barang-barang yang kami bawa lulus dan tak perlu diperiksa lanjut. Walaupun barang-barang tersebut melebihi 8 kg daripada timbangan yang dihadkan, nasib kami baik sebab pegawai yang jaga tu muka baik semacam je, huhu..

Tepat jam 3.30 pagi gate dibuka dan kami mula beratur. Setengah jam selepas itu penumpang-penumpang pesawat 968 Egypt Air CAIRO ke KUALA LUMPUR mula berasak-asak untuk masuk ke perut pesawat. Setelah semua penumpang masuk, kapten membuat pengumuman untuk berlepas dari Mator Qadim. Pemandangan dari bumi kering, Kaherah akhirnya hilang sedikit demi sedikit, sebagaimana 'hilangnya' diri kami berdua dari 'dakapannya'..


Alhamdulillah, kami selamat tiba di Kuala Lumpur International Airport (KLIA) kira-kira jam 10.00 malam. Walaupun tiada keluarga tersayang yang menyambut kami di sini, sebagaimana pelajar-pelajar lain yang satu flight dengan kami disambut dengan begitu riang oleh keluarga masing-masing, tapi kesedihan kami sedikit terubat apabila ada seorang kawan yang baik hati menunggu kami di situ sejak sejam yang lalu. Kebetulan, Zulfaisal yang rapat dengan adikku merupakan anak buahku semasa program Kolokium Ilmuan (Q) baru-baru ini. Beliau adalah anak buah yang paling aku kagumi kerana kepetahannya berhujah dan lantang bersuara..

Setelah selesai menunaikan solat jamak ta'khir, kami berbual seketika dengannya dan sebelum beliau meminta diri, beliau 'menyusahkan dirinya' (haha..) dengan membeli sedikit makanan untuk kami berdua alas perut sementara waktu sahur. Kami terpaksa bermalam di situ kerana flight
MH 1326 dari KL ke TGG dijadualkan pada keesokan hari jam 8.45 pagi..

Menjelang tengah malam, aku mengambil komputer riba milik adikku. Aku mencuba usya line kalau-kalau ada line wireless yang boleh disedut. Ternyata percubaanku menjadi. Aku mula membuka Yahoo Messenger untuk berbual bersama kawan-kawan, sementara adikku sudah lena diulit mimpi indah 'bertilamkan' kerusi panjang keras yang menyakitkan tulang belakang..

[ 25 September 2008 ]


Jam 4.30 pagi ~ aku mula mengejutkan adikku dan mengajaknya bersahur. Aku terpaksa memilih restoran yang muqoto'ah (diboikot) kerana restoran-restoran yang lain semuanya 'mahal pe bedil!' Sedang kami asyik bersahur, aku telah melakukan satu kesilapan besar. Aku secara tak sengaja telah berkongsi air minuman dengan adikku. Kalau korang nak tau, salah satu cara Hepatitis A berjangkit dengan orang lain adalah melalui air liur pesakit. So, korang paham la kan? Aku pucat lesi, lidah kelu dan hati berdebar. Walaupun dalam flight semalam aku telah melakukan perkara yang sama. Ini bermakna aku telah terjerlus dalam lubang yang sama! Arghhh.. Tapi alhamdulillah sehingga hari ini tiada tanda-tanda virus tersebut menyerang diriku..

Usai solat Subuh, kami mula bersiap-siap untuk check in kali kedua. Kalau tidak kerana barang yang dikirim oleh sahabat untuk seorang ustaz di Johor yang menanti kami di KLIA, kami tak perlu check in untuk kesekian kalinya. (macam lagu Suhaimi feat Munif je..) Setelah aku menghubungi ustaz tersebut, alangkah kecewanya kami apabila dikhabarkan bahawa beliau tak dapat mengambil barangnya di KLIA kerana tak sempat dek kesibukan di Johor. Lebih memeranjatkan kami, beliau menghadiahkan sekotak barang yang berisi sarung kaki wanita itu kepada kami. Tak cukup dengan itu, beliau meminta nombor akaunku supaya dapat dibank-inkan duit untuk membuat bayaran menanggung keberatan barang tersebut..

Apabila terjadi begini, kami mula menjangkakan sesuatu yang lebih buruk akan berlaku. Ya, telahan kami memang tepat! Apabila kami membuat timbangan, ternyata barang-barang kami melebihi timbangan yang hanya dihadkan kepada 20kg seorang sahaja. Kalaulah ustaz tadi menuntut barangnya di KLIA, sudah pasti timbangan kami menjadi sedikit ringan. Kami diminta membayar denda kira-kira RM200 lebih. Duit yang ada dalam poket kami pun tak sampai RM100. Mujur ada seorang kakak tu yang baik hati sudi menumpangkan barang-barang kami untuk kouta seat beliau. Terima kasih kak, Jazakillahi khairal jazaa'..


Ringkas cerita, jam 9.30 pagi kami selamat tiba di Lapangan Terbang Sultan Mahmud (LTSM) Kuala Terengganu. Kami begitu kagum dengan keadaan airport kami yang sudah bertukar wajah. Ketibaan kami kali ni pun tak disambut dengan 'tangga bertayar', tapi semua penumpang dimasukkan ke dalam 'gajah menyusur' (entah betul ke tak istilah yang aku guna ni, tak pe lah, yang pasti korang paham) yang terus dihubungkan dari pintu flight ke lantai airport. Bermakna penumpang-penumpang tak perlu lagi bersusah payah berjalan kaki di kawasan platform tempat flight mendarat seperti sebelum ini. Dengan kata lain, sistem teknologinya seakan sama dengan mana-mana international airport seperti KLIA, di Singapura dan lain-lain..

sempat tersenyum walaupun dalam 'kekuningan', hehe..


Selepas menuntut bagasi masing-masing, kami keluar dan disambut penuh riang oleh sanak saudara yang setia menunggu dari awal pagi tadi. Ada yang menangis menyambut kami, maklumlah adikku dalam keadaan kekuningan yang teramat lagi waktu itu, dengan matanya dan kulitnya yang kuning, nasib baik tak pakai baju BERSIH, hehe.. Tak kurang juga yang ceria menyambut kepulangan kami. Setelah selesai babak-babak 'jejak kasihan' kami pun beredar dan pulang ke rumah masing-masing..

ayah bersama si kembar, Raudhah & Irdhina yang juga sepupuku..

candid bersama anak omputih dari France..

Terima kasih tak terhingga kami ucapkan buat pak-pak saudara dan mak-mak saudara yang sudi menyambut kami di airport. Yang membuatkan kami lebih terharu, kedua-dua tok kami turut sama menanti cucu-cucunya di airport, walaupun salah seorang darinya agak uzur untuk berjalan. Sehinggakan aku sempat mendengar beliau berkata dalam loghat Terengganu pekatnya, "kesiang sungguh ke Derih, wat lapangan terbang comel-comel tapi buleh ke Mat Said jugok.." (^-^)
~TERUSKAN BACAAN~

Read more...

Tuesday, October 14, 2008

..Cerita Hati I..

Wednesday, October 15, 2008

[Awal Ramadhan]

KAHERAH - Seorang pelajar Malaysia yang menuntut di Universiti Al-Azhar telah diserang demam kuning dua tiga hari lepas. Abdullah Haris Zakaria, 20 yang menuntut dalam bidang Syariah wal Qanun tahun dua merupakan pelajar yang berasal dari Terengganu.

Menurut rakan baiknya yang juga teman sebiliknya, Abdul Mannan Jusoh, pada mulanya rakan-rakan menyangka beliau hanya diserang demam biasa. Tambah menyedihkan, beliau hanya tinggal berdua di rumahnya di Hayyu Asyir kerana rakan-rakan serumah yang lain pulang ke Malaysia dan ada yang mengerjakan umrah di tanah suci.


Setelah dibawa oleh rakan yang baik hati yang hanya mahu dikenali sebagai Fares untuk diperiksa di Pusat Perubatan At-Taisir, Hayyu Asyir, beliau telah disyaki diserang Hepatitis A. Penyakit ini ada kaitan dengan hati dan mungkin boleh dikategorikan sebagai radang hati. Ia boleh menyebabkan kulit dan mata berubah menjadi kekuningan.

Abang beliau yang tinggal di Shoubra, Abdul 'Alim Zakaria berpeluang menziarahi adiknya di Kaherah dan mendapati adiknya terlantar di katil sepanjang masa. Setelah dimaklumkan kepada keluarga di Malaysia, ibunya meminta abangnya membawa pulang untuk diperiksa dan dirawat di Hospital di Malaysia yang lebih terjamin 'keselamatannya'.

Setelah berbincang, akhirnya abangnya bersetuju untuk membawa pulang adiknya ke pangkuan keluarga di Terengganu.

Bersambung daa...

p/s : ikuti cerita hati selanjutnya..


~TERUSKAN BACAAN~

Read more...

..Cerita Hati..

Wednesday, October 15, 2008

Assalamualaikum wrt..



Entah di mana nak ku mulakan bicara, kerana sudah terlalu lama ku biarkan medium ini sepi tanpa bicara. Bukan kerana kekeringan idea mahupun ketiadaan isu-isu atau aktiviti-aktiviti untuk dikongsi bersama sahabat-sahabat pembaca, tetapi terlalu banyak masalah-masalah yang berlaku sehingga menyebabkan blog ini bersawang dan terus dipenuhi sawang-sawang di setiap penjuru. (Ada nampak tak sawang tersebut? kalau tak nampak, pendek umur!~petikan filem Nujum Pak Belalang, hehe..)

Alhamdulillah, setelah hampir sebulan lebih menyepi dari alam maya ini, baru hari ni diberi peluang untuk membersihkan sawang-sawang yang berserabut ni. Banyak cerita-ceriti yang nak dikhabarkan sepanjang sebulan lebih ni, insya Allah akan diceritakan satu per satu. Bukan setakat kisah suka yang menghiburkan jiwa, bahkan kisah duka pun ada sekali, itu yang tak best tu, huhu..

Kadang-kadang, bila terlalu banyak kisah-kisah suka duka yang berlaku dalam hidup ni menyebabkan minda juga turut bersawang sama sebagai mana bersawangnya blog tuan empunya minda tersebut, hehe.. Apa pun, itulah asam garam kehidupan seorang insan yang bergelar hamba, kita patut redha dengan segala ketentuanNya yang sudah pasti ada hikmah yang besar di sebaliknya..

Dengarlah 'Cerita Hati' yang akan menyusul selepas ini dari Hafiz Hamidon, eh bukan.. Ibnutakiri.. hehe..
~TERUSKAN BACAAN~

Read more...

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP