Tuesday, February 3, 2009

..Kenangan itu..

Tuesday, February 3, 2009

Assalamualaikum wrt..

Sudah lama aku membiarkan blog ini bersawang dek kerana kesibukan yang dibuat-buat (dengan kata lain malas la tu, huhu..) atau pun kesibukan yang hakiki..

Dalam fatrah seminggu ini banyak aktiviti dan program-program menarik yang ingin dikongsi bersama pembaca-pembaca setia sekelian, insya Allah akan dicerita satu persatu..

Ujian ~ Tanda Allah Sayang

Ketika cuti semester baru bermula, aku bersama sahabat-sahabat turun beriadah dengan bermain bola di sebuah padang yang tidak jauh dari rumah. Kami turun seawal jam 7 pagi. Aku terlalu exited bermain pada hari tu, dan berbeza dengan sebelum ini. Sedang asyik bermain, kaki kananku terseliuh dan kesakitannya mula kurasa. Aku beransur ke tepi padang sambil terhenjut-henjut menahan pedih..

Selang beberapa minit, setelah kudapati kakiku sudah beransur pulih, aku masuk semula ke padang dan menyambung permainan seperti biasa. Memang sudah tabiatku sejak kecil, walau sakit macam mana sekalipun (terutamanya kalau terseliau ketika bermain bola) aku tetap tak menghiraukan perasaan tersebut dan akan aktif seperti sedia kala. Memang aku layak digelar seorang yang degil hanya kerana minatku yang mendalam terhadap bola sepak..

Selesai bermain bola aku langsung tidak merasa sakit walaupun sedikit. Aku berjalan ke sana ke mari termasuk ke luar kawasan Shoubra (ceritanya akan menyusul) tanpa ada apa-apa perasaan. Daripada pagi itu hinggalah ke malamnya barulah rasa sakit itu kembali 'menyengat' segenap ruang kaki kananku ini. Sampai tahap aku tidak mampu lagi berjalan. Aku pulang dari rumah kawan yang jauhnya kira-kira 300 meter dari rumah dengan 'sebelah kaki' dan sekali-sekala sempat berpaut pada tiang letrik, kereta-kereta yang diparkir untuk menghilangkan penat..

Sampai di rumah, semua ahli bait terkejut dengan keadaanku. Lantas aku segera mendapatkan minyak panas dan mengurut kakiku yang sudah mula membengkak (macam orang kena gout wa cakap lu..). Malam itu aku tidur awal kerana terlalu letih berjalan sehari suntuk pada hari tersebut..

Ke Crystal Asfour

Selepas bermain bola pagi itu, aku segera bersiap-siap untuk pergi ke Ramsis. Dua hari sebelum itu sahabat-sahabat akhawat di Mansurah memintaku untuk menjadi musyrif bagi mereka. Katanya mereka ingin ke Asfour - tempat dijual barang-barang kristal di Shoubra El-Kheyma dan Khan El-Khalili berhampiran Masjid Saidina Hussin..

Sampai di Asfour, aku sekadar memerhati barang-barang yang dipamerkan dan dijual di situ, ada stok yang baru dan ada yang sudah bertahun-tahun 'menetap' dalam cermin kaca itu. Sudah banyak barang-barang yang kehabisan stok dan tidak ditambah. Antaranya gelang, kerongsang dan sebagainya. Kebiasaannya aku akan membeli satu dua barang-barang yang terdapat di situ untuk dijadikan hadiah bagi keluarga di Malaysia. Sementelah, aku difahamkan tempat ini merupakan gudang pembuat kristal terbesar di dunia dan sering menjadi tumpuan para pelancong yang datang ke bumi Qiblatul 'Ilm ini..

Dalam seminggu ini saja aku sudah dua kali ke sana. Terbaru semalam dengan tujuan yang sama, membawa akhawat kuliah tibb dari Zagazig. Mereka baru pertama kali ke sana dan masih terlalu mentah dengan kehidupan di Mesir..

Amanat Pimpinan

Pada keesokan harinya (selepas peristiwa kaki dan Asfour), aku terjaga dari tidur dan mendapati kakiku sudah tidak merasa sakit lagi. Aku cuba bangun dan berjalan. Alhamdulillah kakiku sudah boleh berpijak dan mampu berjalan seperti biasa..

Malam itu dijangka akan diadakan ceramah umum bersama Dato' Seri Tuan Guru Presiden PAS dan Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat (DPPP) di Dataran Kompleks Hayyu Asyir. Sebelum itu aku awal-awal lagi 'mengangkat bendera putih' kerana kakiku yang sakit ini tidak memungkinkan aku ke sana. Tetapi perancangan Allah lebih baik, aku diberi kesempatan bersama mereka pada malam tersebut gara-gara kakiku yang telah beransur pulih. Turut berucap pada malam itu ialah 4 Ahli Parlimen PAS iaitu Dr. Hatta Ramli (Kuala Krai), Dr. Lo' Lo' Dato' Mohd Ghazali (Titiwangsa), Dr. Zulkifli Ahmad (Kuala Selangor) dan Dr. Mujahid Yusof Rawa (Parit Buntar)..

Pesta (Ma'radh) Buku Antarabangsa Kaherah


Sebentar tadi aku berkesempatan ke ma'radh kitab yang berlangsung pada tahun ini. Ini merupakan tahun yang ke 41 diadakan pameran buku sedunia ini. Pada kali ini aku sempat pergi 3 kali dan yang terbaru hari ini. Sebelum ini aku pergi survey terlebih dahulu ketika pameran mula membuka tirainya dan 2 hari lepas sempat singgah selama setengah hari di situ. Tahun ini juga merupakan tahun paling sedikit aku berbelanja berbanding tahun-tahun sebelumnya..


Insya Allah kitab-kitab yang tersusun atas rak dalam bilikku ini akan dipos ke Malaysia sebelum aku pulang pada tahun ini. Semoga aku mendapat manfaat daripada kitab-kitab yang dibeli ini dan tidak hanya menjadi 'ma'radh kedua' di bilikku ini (^-^)..

Rasanya cukup sekadar itu yang dapat diceritakan. Insya Allah, kalau dizinkan Allah Taala pada malam ini kira-kira jam 1.30 pagi kami akan bertolak ke Semenanjung Sinai bagi mengikuti siri jaulah Kembara Redha Ilahi (KERAH '09) selama 3 hari. Doakan perjalanan kami selamat pergi dan selamat pulang..


0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP