Saturday, February 28, 2009

..Sepasang 'mataku' Cedera..

Saturday, February 28, 2009


Baru-baru ini semasa berlangsungnya Hari Keluarga dan Mahabbah Anak-anak Terengganu 2009 (HIKMAT '09) di Asrama Darul Iman, Hayyul 'Asyir, seperti biasalah aku sebagai anak jati Terengganu turut sama mengambil bahagian dalam acara yang dipertandingkan..

Nak dijadikan cerita ketika hari ke-3 program, tatkala acara padang berlangsung melibatkan sukan bola sepak, bola tampar dan sepak takraw bagi ikhwah, selepas selesai menghabiskan keringat bermain bola sepak pada sebelah pagi, aku mencuba nasib pula dalam acara bola tampar pada tengahari itu. Kebiasaanya sebelum masuk ke padang aku akan menanggalkan sepasang 'mataku' yang sentiasa 'bertenggek' di atas batang hidungku ini (termasuk ketika bermain bola sebentar tadi), tapi tatkala kakiku melangkah masuk ke court ku rasakan tanganku begitu berat untuk menanggalkannya. Lagipun aku berpendapat bermain bola tampar tidak perlu berlari ke sana ke mari selincah bermain bola sepak, dan risiko terkena 'free kick' di muka mungkin hanya 3.5 peratus berbanding bola sepak, aku bermonolog sendirian..

Tanpa banyak cakap aku terus ignore dan bermain bersama rakan-rakan seteam. Tak sampai 5 minit bermain di tengah terik mentari waktu itu, ditakdirkan team kami menerima bola tanggung (istilah yang ku pinjam dari permainan Badminton) dari pihak lawan. Aku yang ketika itu berada di posisi depan sebelah kiri agak panik sementelah bola tadi agak mengelirukan dan sempat mencecah jaring sebelum masuk ke dalam kawasan sebelah kami. Aku segera mendapatkan bola tadi sebelum ianya jatuh ke lantai. Tiba-tiba..

Gedebukkk..!!!

Sepantas kilat ianya berlaku. Aku hanya dapat melihat sepasang 'mataku' yang selama ini ku jaga rapi, ku bersihkan dari debu saban hari jatuh mencecah bumi dan terpisah dua. Aku agak kabur seketika. Lantas semua rakan-rakan yang sedang bermain dan penyokong di tepi gelanggang segera mengerumuni sekujur tubuhku yang kaku. Terdapat sedikit cebisan kaca di kawasan mataku yang menghasilkan luka kecil. Alhamdulillah, mujur ianya tak termasuk ke dalam mata. Luka kecil tadi mula mengalir darah. Aku dibawa ke tepi padang sambil rakan-rakan yang lain meneruskan 'perjuangan' yang masih berbaki..

Ini kali kedua sepasang 'mataku' cedera. Tahun lepas ianya terbelah dua selepas terjatuh dalam bilik air di rumah sahabatku yang juga bekas rumahku. Aku tinggal di situ tatkala baru sampai di bumi Mesir ini. Banyak sekali kenangan bersama sepasang 'mataku' ini. Itu belum cerita lagi 'mataku' yang sebelum ini, sudah 3 kali dilanda malang, tapi alhamdulillah masih steady dan mantain sehingga kini..

Nasibku agak baik kerana walaupun sepasang cedera, ada lagi sepasang yang mengganti. Kebetulan masa balik tahun lepas Ayah Su dan Cik Su yang baik hati telah menghadiahkan sepasang 'mata' buatku untuk kegunaan di sini terutamanya di waktu panas. Terima kasih Ayah Su, terima kasih Cik Su. Alim doakan semoga perniagaan Ayah Su diberkati Allah dan DNur Optometris mendapat limpah rezeki yang tak putus-putus insya Allah..


2 comments:

nasikerabupetro February 28, 2009 at 5:20 PM  

D'Nur Optomestrist kat aner?
Kot2 nak gi wat spek baru or beli contact lens kekgi...
selama ni gi kat mesra eyewear untuk spek n eye vision untuk contact lens...
hu-hu

Cucu Dagang (CD) March 1, 2009 at 4:48 AM  

D'Nur Optometrist dkt batu 6,jln kelantan,sebelah stesyen minyak BHP,b'hdpn dgn Pasarayaku,ha..bnyk dh bg info tu,klu x jmpe jgk x tau le,huhu..molek la g ctu,100 % milik bumiputera muslim..

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP