Thursday, April 23, 2009

..Kecemerlangan Milik Bersama..

Friday, April 24, 2009


Assalamualaikum wrt. wbr..


Bertemu kembali sahabat-sahabat Shoubrawi yang dikasihi. Fajar Jumaat pada minggu ini masih lagi memfokuskan kepada imtihan yang sedang kita tempuhi kini. Kalau pada minggu lepas kita bercakap soal budaya yang sering diamalkan oleh sesetengah mahasiswa, kali ini kita berbicara tentang apa yang dinamakan sebagai ujian..

Kita sekarang sedang ‘berjuang’ di medan ‘ujian’ di dunia yang dinamakan imtihan. Lebih-lebih lagi di saat-saat genting sebegini, sudah tentu masing-masing sibuk membuat pecutan terakhir demi menatijahkan sesuatu yang terbaik buat diri dan keluarga. 'Ujian' ini bertujuan menguji setakat mana kefahaman kita dalam sesuatu madah yang kita pelajari. Akan tetapi harus diingat, kita belajar bukan untuk imtihan tetapi imtihan merupakan salah satu wasilah bagi menajamkan lagi kefahaman kita terhadap ilmu yang dipelajari..

Ramai pelajar-pelajar yang tersalah anggap bahawa belajar untuk imtihan. Jikalau ini yang mereka tanamkan dalam fikrah mereka, akibatnya selesai saja imtihan, mereka langsung akan melupakan ilmu yang mereka pelajari sebelum imtihan, kerana ilmu yang mereka belajar telah habis dikarang pada kertas jawapan dan ‘dicurahkan’ semaksima mungkin dalam dewan imtihan. Tidak hairanlah sekarang kalau kita dengar ramai graduan-graduan universiti baik dari bidang agama atau pun bukan agama yang ketandusan ilmu sebaik sahaja grad..

Itu baru 'ujian' dunia, kita sudah tidak mampu melepasinya, ini kan pula ujian sebenar yang akan kita tempuhi di 'negeri' yang abadi kelak. Walaupun kita semua sedia maklum bahawa soalan yang akan ditanya oleh mumtahin yang ditugaskan oleh Allah s.w.t iaitu munkar dan nakir sudah 'bocor', akan tetapi harus diingat bahawa soalan yang dianggap simple itu jawapannya tidak semudah seperti yang disangka..

Inilah perbezaan yang ketara antara imtihan dunia dan 'imtihan' akhirat. Di dunia, kita boleh menjawab soalan-soalan yang dikemukan oleh mumtahin berdasarkan kefahaman dan setakat mana kemampuan kita menguasai madah tersebut, berbeza dengan di akhirat..

Di sana, jawapan yang mampu kita berikan adalah berdasarkan kepada sejauh mana amalan yang kita lakukan di dunia sepanjang hayat kita dahulu. Kalau baik amalannya, maka mudahlah baginya untuk menjawab soalan-soalan tersebut, dan jikalau sebaliknya, maka kita tidak akan sesekali mampu menjawabnya walaupun diajar beberapa kali oleh ustaz-ustaz di masjid, surau, madrasah dan sebagainya termasuk kali terakhir diajar ketika talqin dibacakan..

Marilah kita menginsafi amalan yang kita lakukan selama ini, dengan cara kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenar, bukan hanya setakat kita menyelamatkan diri kita sahaja, bahkan ahli keluarga, sahabat dan masyarakat kita. Semoga kita semua tergolong di kalangan hamba-hambaNya yang soleh..

Kami barisan AJKT DPM (MAQAZ) Shoubra mengucapkan selamat menempuhi imtihan buat sahabat-sahabat semua. Semoga imtihan kali ini menjadi nuqtatul bidayah kecemerlangan dalam diri kita. Sama-sama kita realisasikan tema pendidikan kita pada tahun ini, ‘Kecemerlangan Milik Bersama’!

Nota: Bermula daripada minggu lepas, setiap artikel blog ini yang diterbitkan pada hari jumaat disiarkan dalam risalah mingguan DPM (MAQAZ) Shoubra iaitu Fajar Jumaat melalui Unit Penerangan & Penerbitan (UPP)..

0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP