Thursday, April 9, 2009

..PAS Masuk Kabinet Najib?..

Thursday, April 9, 2009


Semenjak era kebangkitan rakyat yang bermula pada tahun 1999, ketika isu pemecatan Anwar Ibrahim yang meletuskan semangat refomasi di kalangan rakyat, UMNO dilihat begitu benci terhadap kebangkitan PAS yang menjadi musuh utama mereka. Pemimpin UMNO begitu fobia dengan PAS sehinggakan ramai di kalangan pemimpinnya begitu elergic dengan warna hijau..

Mereka dilihat begitu fobia dengan apa saja benda yang berwarna hijau termasuk persekitaran alam yang sudah semula jadinya diciptakan oleh Allah dalam keadaan hijau. Pernah satu ketika pemimpin UMNO mengarahkan pihak bandaran mengecat warna daun pokok yang sudah sedia hijau kepada warna selainnya..

Isu fobia terhadap hijau ini agak parah kerana ianya turut menjadikan pelajar dan insitusi pendidikan sebagai mangsa mereka. Mana-mana sekolah yang seragam pelajarnya berwarna hijau, akan diarahkan agar ditukar kepada warna lain seperti biru, merah dan sebagainya. Kanak-kanak yang sebelum ini memakai samping hijau (bagi lelaki) dan kain hijau (bagi perempuan) terpaksa membeli samping dan kain baru kerana menjadi mangsa politik murahan..

Di Terengganu pernah berlaku satu ketika di era pentadbiran Idris Jusoh, semua bangunan yang dicat dengan warna hijau ketika era pemerintahan PAS pada tahun 1999 dicat semula kepada warna biru. Salah satu bangunan yang menjadi 'mangsa' ialah bangunan Mahkamah Syariah Terengganu di Jalan Sultan Mohamad, Kuala Terengganu..

Hari ini isu ini sudah kurang kedengaran lagi. Pun begitu, puak-puak UMNO ini masih trauma dengan warna hijau ini. Tetapi baru petang tadi, Perdana Menteri kita yang baru telah membuat kejutan dengan membawa masuk warna hijau yang menjadi warna rasmi PAS ke dalam dinasti barunya. Samada ianya secara kebetulan ataupun tidak, yang penting hijau tetap mendapat tempat di hati Najib (^-^)..

Kementerian Tenaga, Teknologi Hijau dan Air
-Menteri:
Datuk Peter Chin Fah Kui
-Timbalan: Noriah Kasnon


0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP