Saturday, April 25, 2009

..Sanah Helwah Ya Gamil..

Sunday, April 26, 2009


Hari Jumaat lepas, bersamaan 24 April 2009 telah jatuh akan ia akan (bahasa kitab turath) hari ulang tahun kelahiran seorang sahabatku. Beliau dilahirkan pada 24 April 1986 di Kemaman, Terengganu. Beliau yang sekarang menetap di Kampung Wakaf Dua, Bukit Payung, Marang ini merupakan anak kedua daripada 7 adik beradik..

Kini berkat usaha gigihnya beliau telah berjaya menyambung pengajian di bidang Al-Quran dan Qiraat di Al-Azhar, Shoubra, Mesir selepas mendapat segulung syahadah dari Maahad Tahfiz Al-Quran Negeri Terengganu (kini Institut Al-Quran Terengganu [IQT]), Padang Midin, Kuala Terengganu. Insya Allah beliau akan menamatkan pengajiannya di Mesir pada akhir Julai ini..

Tahun lepas, beliau mendapat ujian terhebat dalam sejarah hidupnya. Tekadnya untuk tinggal 'ala tuul 3 tahun di sini tak kesampaian apabila dikhabarkan oleh keluarganya yang mana ayahnya sedang koma di hospital akibat terjatuh. Difahamkan, puncanya adalah disebabkan ayahnya diserang penyakit kencing manis, buah pinggang dan darah tinggi..

Beliau terpaksa pulang ke Malaysia walaupun ketika itu ditaklifkan sebagai Pengarah Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) DPM (MAQAZ) Shoubra. Beliau yang pulang secara mufaja'ah (tergesa-gesa) beberapa hari sebelum Ramadhan, amat sugul kerana tidak dapat bertemu 'empat mata' dengan ayahnda tercinta. Ini berikutan ayahnya koma selama berhari-hari sehingga 'dijemput' oleh Allah Taala dalam keadaan yang mulia pada 2 Ramadhan 1429 Hijrah. Al-Fatihah..

Begitulah kisah hidup yang terpaksa dilaluinya lebih-lebih lagi beliau merupakan anak sulung lelaki. Di bahunya juga bakal tergalas harapan besar dalam mendidik adik-adik seterusnya keluarga dan masyarakat..

Bersabarlah sahabat, teruskan perjuanganmu. Jangan kau undur selagi nadi masih berdenyut laju. Allah akan senantiasa membantu hamba-hambaNya yang menolong agamaNya. Segala usaha gigihmu pasti kan terbalas di akhirat kelak, insya Allah..

Sanah helwah buat sahabatku, Muhd Kamal Ahmad. Kami doakan agar dikau terus thabat dalam perjuangan yang penuh onak dan liku ini. Ingat! Semakin lanjut usia kita semakin dekat kita denganNya, maka bersedialah!

Nota: Maaf mal, sebab lambat hantar ucapan ni, apa-apa pun semoga kita semua najah dalam imtihan Syahadah awal Jun nanti..


2 comments:

Anonymous,  April 30, 2009 at 1:53 AM  

cam kenal je mamat nie..huhu

Cucu Dagang (CD) April 30, 2009 at 4:08 AM  

>alongwairnazz

lebih dari kenal lagi eh.. hahahaha

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP