Friday, May 1, 2009

..Kita di Tahap Mana?..

Friday, May 1, 2009


Bertemu kembali di ruangan tazkirah Fajar Jumaat pada minggu ini. Kali ini Fajar Jumaat ingin mengajak sahabat-sahabat menilain kembali tentang status diri kita selaku seorang hamba yang diamanahkan oleh Allah Taala untuk menuntut ilmu sekaligus menjaga dan mengamalkannya..

Selaku seorang yang bergelar tolibul 'ilmi ini seharusnya kita mestilah memelihara ilmu yang dikurniakan oleh Allah Taala kepada kita. Ilmu juga bukan hanya untuk difahami seorang diri sahaja tanpa menyebarkannya kepada orang lain. Bahkan skop bidang tugas kita selaku penuntut ilmu adalah lebih daripada itu..

Rasulullah s.a.w adalah contoh terbaik dalam perkara ini. Baginda yang pada asalnya merupakan seorang yang buta huruf namun akhirnya mampu mengusai ilmu dan menyampaikannya pula kepada penduduk Mekah ketika itu sehingga baginda berjaya menubuhkan kerajaan Islam pertama di Madinah selepas tersebarnya ajaran Islam..

Baginda telah mengklasifikasikan penuntut ilmu kepada 3 golongan dan membandingkan mereka dengan tanah;

1. Tanah yang gembur. Apabila menerima air hujan, tanah ini akan menyerap air tersebut dan daripadanya tumbuhlah pelbagai jenis tanaman yang menghasilkan buah-buahan yang manis dan enak dimakan. Ini adalah perumpaan orang yang menerima ilmu dan mengambil ilmu itu untuk dirinya dan mengajarkannya pula kepada orang lain bagi melahirkan generasi berilmu dan bermanfaat kepada masyarakat..

2. Tanah yang dapat menakung air, tetapi air itu tidak meresap ke dalam tanah dan tidak dapat digunakan oleh tumbuh-tumbuhan. Ini umpama orang yang menerima ilmu tetapi mereka menyimpan ilmu itu untuk diri sendiri dan tidak dapat memberi manfaat kepada orang lain..

3. Tanah yang amat keras permukaannya dan langsung tidak dapat menerima air hujan. Air hujan yang jatuh ke atasnya tidak akan diserap malah akan terus mengalir ke dalam longkang. Ini umpama orang yang langsung tidak menuntut ilmu maka jadilah mereka orang yang jahil dan tidak dapat memberikan manfaat kepada dirinya apatah lagi kepada orang lain. Inilah yang paling ramai dalam masyarakat kita pada hari ini..

Cuba kita koreksi bersama, kita tergolong dari golongan mana? Kalau yang pertama alhamdulillah, kalau yang kedua kita mestilah sedaya upaya untuk menjadi yang pertama. Di samping itu minta dijauhkan daripada kita tergolong di kalangan golongan yang ketiga. Mudah-mudahan kita semua dapat menjadi orang yang memberi manfaat kepada masyarakat. Wallahu a'lam..

0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP