Tuesday, May 26, 2009

..Manfaatkan Cuti Anda..


Semalam, telah berlangsung upacara perasmian program musim panas Liqa' Mahabbah 2009 (LIMA '09). Perasmiannya telah disempurnakan oleh Naib Presiden 1 PMRAM, Ustaz Mohd Azrul Ismail. Turut hadir mengiringi beliau ialah Setiausaha Agung, Ustaz Mohd Adlan Mokhtaruddin dan Ketua Badan Penerangan & Penerbitan yang juga Badan Pengurus (BP) angkat Shoubra, Ustaz Ahmad Taufiq Mohd Dahlan..

Program LIMA merupakan program mega tahunan Dewan Perwakilan Mahasiswa [MAQAZ] Shoubra yang diadakan saban tahun. Ianya merangkumi program ilmiah dan tafaqquh, jaulah dan rehlah, kursus dan kemahiran, sukan dan bazaria..

Dalam ucapan perasmiannya beliau menyeru kepada pelajar-pelajar tahun satu dan dua yang telah selesai imtihan agar dapat memanfaatkan masa cuti yang terluang ini. "Alangkah ruginya jika masa cuti musim panas yang panjang ini kita sia-siakan dengan perkara yang tidak berfaedah, sebaliknya penuhilah masa ini dengan kita pergi ke kelas-kelas tafaqquh, talaqqi dan sebagainya" ujar beliau..

Beliau turut menyelitkan sebuah hadis Rasulullah s.a.w yang berbunyi, "dua nikmat yang sering manusia leka dan alpa dengannya, iaitu nikmat kesihatan dan masa lapang."" Janganlah kita tergolong di kalangan mereka-mereka yang terleka dengan dua nikmat penting ini" tambah beliau lagi..

Bersempena dengan majlis pembukaan semalam, semua ahli DPM digalakkan berpuasa pada hari tersebut. Sebaik saja selesai dirasmikan, hadirin sama-sama ifthor jama'ie selepas solat maghrib. Kemudian program diteruskan dengan kelas Pengajian Kilat yang merupakan salah satu program dalam LIMA '09. Kelas tersebut adalah sambungan dari kelas yang telah bermula kelmarin (Ahad). Dua kitab yang didiskusikan ialah Ta'alimul Muta'allim Toriq at-Ta'allum dan Nailur Raja' bi syarhi Safinatun Naja' oleh Al-Fadhil Ustaz Syed Abdul Qadir Syed Husin Al-Jufree (M.A American Open University)..

Semoga LIMA '09 pada tahun ini berjaya menarik lebih ramai ahli bagi memeriahkan program-program yang telah dirancang oleh pihak DPM. Yang lebih penting komitmen yang kami harapkan dari antum untuk menyertai kesemua program LIMA '09 pada tahun ini dan bukan hanya tertumpu pada program-program seperti kesukanan, jaulah dan bazaria sahaja..

0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP