Sunday, June 21, 2009

..Pimpinan KPT ziarah ahli di Shoubra..


ST. THERESA 19 Jun -
Seramai 8 orang AJKT Keluarga Penuntut-penuntut Terengganu (KPT) telah mengadakan jaulah ke Dewan Perwakilan Mahasiswa [MAQAZ] Shoubra. Mereka turun untuk bertemu mata dengan anak-anak Terengganu di bumi Shoubra sambil beramah mesra dan bertukar-tukar pandangan..

Rombongan dari Hayyul 'Asyir itu tiba kira-kira jam 12 tengahari. Hanya 3 orang AJKT yang tidak dapat hadir atas sebab-sebab tertentu. Majlis turut diserikan lagi dengan kehadiran Pengerusi DPM [MAQAZ] Shoubra, Ustaz Mohammad Anuar Roseli bersama 2 orang AJKT DPM..

Program dimulakan sebaik selesai menunaikan solat Jumaat. Pengerusi majlis, Ustaz Muhd Amir Azamuddin Rashid mengalu-alukan kedatangan semua AJKT yang sudi bertandang ke bumi tadahan qurra' ini. Majlis dimulakan dengan sesi ta'aruf oleh barisan AJKT KPT dan DPM [MAQAZ] Shoubra yang hadir. Kemudian pengerusi menyerahkan kepada Setiausaha KPT, Ustaz Mohd Riduan Abu Bakar untuk sesi dialog dan soal jawab..

Antara soalan-soalan yang dikemukakan adalah berkenaan dengan rungutan sesetengah ahli di sini yang dikatakan agak tersisih berbanding pelajar-pelajar lain baik di Kaherah mahupun di muhafazah-muhafazah lain. Walaupun mereka kerap turun ke kompleks Hayyul Asyir, namun mereka seolah-olah masih ada lagi gap yang menyekat untuk bergaul dengan sesetengah pelajar yang agak 'senyap' dan kurang mesra..

Selain itu, AJKT juga turut merungut disebabkan ada sesetengah ahli di Shoubra yang enggan menjadi imam solat sunat hifzi yang diadakan saban minggu ketika fatrah imtihan. Akibatnya, setiap kali solat hifzi diadakan pasti muka-muka yang sama akan ke depan menjadi imam. Lantaran, salah seorang ahli mencadangkan agar diadakan jadual tetap bagi imam terawih khusus untuk ahli-ahli di sini menjelang Ramadhan nanti..

Selesai dialog, ucapan penggulungan dari Pengerusi DPM [MAQAZ] Shoubra. Dalam ucapan ringkasnya beliau merumuskan bahawa bagi mengukuhkan kepimpinan dalam organisasi mestilah semua memainkan peranan. Bermula dari ketua hinggalah kepada ahli bawahan. Jika ini diperkemaskan, nescaya mantaplah organisasi tersebut..

Seterusnya ucapan penutup oleh YDP KPT, Ustaz Mohd Shafizi Ismail. Beliau memetik khutbah yang disampaikan oleh khatib tadi yang menyentuh tentang bagaimana tersebarnya agama Islam di nusantara seperti Indonesia dan sebagainya termasuk Malaysia. Puncanya adalah kesan daripada keluhuran akhlaq yang dipamerkan oleh para pedagang dari tanah arab sehingga ramai yang tertarik dan seterusnya memeluk Islam. Beliau mengajak ahli supaya mempamerkan syakhsiah dan akhlaq yang terbaik supaya dapat dicontohi oleh orang lain..

Majlis diakhiri dengan sesi bergambar kenang-kenangan sebelum semua tetamu dan ahli-ahli KPT menjamu selera. Saya mewakili semua ahli-ahli KPT di Shoubra mengucapkan jutaan terima kasih atas kunjungan ini. Semoga jalinan ukhuwah antara kepimpinan dan ahli KPT akan terus kukuh dan diberkati Allah s.w.t..

2 comments:

TENGKU KHAIRUL IDHAM June 21, 2009 at 8:21 PM  

Salam...

Ana ambik berita ni jelah letok dlm blog kpt...

Aci dop???huhu

Cucu Dagang (CD) June 22, 2009 at 9:16 AM  

>TENGKU KHAIRUL IDHAM

Wsalam..

Boleh saja ust idham, aci2..
amek2 jgn x amek, ana nak memudahkan kerja BIP je, huhu..

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP