Tuesday, July 14, 2009

..Berakhirnya Manek Urai..


Episod Pilihan Raya Kecil (PRK) N.41 Manek Urai telah berakhir. Keputusannya telah pun diumumkan malam tadi yang mana berpihak kepada PAS. Saya tidak mengikuti detik-detik cemas itu memandangkan ketika itu dalam perjalanan pulang ke Kaherah. Saya hanya mengikutinya sedikit demi sedikit melalui telefon bimbit kawan yang mempunyai akses internet..

Mula-mula mendapat berita PAS menang dengan majoriti 345 undi. Selang beberapa minit keputusan berubah lagi kerana undi dikira semula. Last sekali muktamad. Calon PAS, Abe Uji menang dengan majoriti 65 undi. Syukur alhamdulillah, PAS masih berjaya mempertahankan Manek Urai walaupun dengan majoriti yang tipis..

Keputusan ini memang dari satu sudut agak tidak mengejutkan. Pertama kerana ini adalah PRK di mana semua jentera kerajaan tertumpu di sini. UMNO BN siang dan malam berkempen di kaca televisyen dengan mengerahkan 100% jentera penerangannya semata-mata untuk menang di sini..

Kedua, umum mengetahui berapa banyak kerajaan UMNO BN laburkan untuk PRK ini. Bukan ratusan ribu bahkan jutaan ringgit! Banyak bukti yang didedahkan oleh Buletin Online (baca di sini) dan Malaysiakini (baca di sini) berhubung politik wang yang berlaku. Pengundi juga seperti biasa disogok dengan projek mi segera dan jambatan baru yang dijanjikan oleh Timbalan Perdana Menteri..

Jadi tidak hairan hatta kalau PAS tewas sekalipun di situ. Memang benar kata Dato' Husam, PAS menang tipis kerana politik wang. Pun begitu pengundi masih lagi mampu memberikan kemenangan kepada PAS..

Apa yang mendukacitakan adalah laporan dari Malaysiakini yang sekali lagi menghina Abe Uji sebagai seorang pemborong ikan. "Calon PAS Mohd Fauzi Abdullah, seorang pemborong ikan, menang dengan majoriti 'nyawa-nyawa ikan' sebanyak 65 undi" lapor berita tersebut. Kurang asam punya editor! Bermula dari pengumuman calon sampailah isytihar keputusan, tak habis-habis mereka menghina dan memperlekeh calon PAS ini..

Terima kasih kepada pengundi Manek Urai yang telah memangkah calon PAS. Tahniah kepada Abe Uji dan seluruh jentera PRK Manek Urai yang telah bekerja siang malam untuk kemenangan Islam. Segala amal yang anda lakukan akan dikira sebagai amal soleh dan insya Allah menjadi pemberat mizan di hari pembalasan kelak..

0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP