Saturday, July 18, 2009

..Umno di ambang kehancuran..


Ketika berakhirnya pilihan raya kecil (PRK) Manek Urai minggu lepas, ramai yang menjangkakan pengaruh sokongan rakyat kepada Umno BN semakin meningkat. Kalau diukur prestasi Umno bermula pada pilihan raya umum (PRU) ke-12 tahun lepas sehinggalah empat PRK yang berlaku di semenanjung selepas itu (tidak termasuk PRK Penanti kerana Umno tidak bertanding), Umno gagal menarik sokongan rakyat..

Kesemua PRK yang berlaku menyaksikan parti pemerintah ini kehilangan banyak undi. Tiba-tiba dalam PRK Manek Urai Umno berjaya menambah begitu banyak bilangan undi dan mengurangkan majoriti PAS. Ramai pemimpin dan ahli-ahli Umno menyangka pengaruh sokongan rakyat kembali beralih kepada parti mereka kerana 'kejayaan' tersebut. Sedangkan yang sebenarnya Umno tetap dalam keadaan lemah tetapi masalah dalaman dan kelekaan di pihak PAS menjadikan modal terbaik untuk mereka menawan hati pengundi di Manek Urai..

Sebenarnya sangkaan pemimpin Umno itu amat meleset sama sekali. Lihat saja belum sampai seminggu PRK Manek Urai berlalu, timbul pula kes kematian Setiausaha Politik (Setpol) kepada salah seorang Exco Kerajaan Selangor yang turut sama mengheret pemimpin mereka agar bertanggung jawab sepenuhnya. Kes ini sedikit sebanyak menggugat kedudukan Perdana Menteri dan menambah lagi arang yang sudah sedia terconteng di mukanya..

Terbaru, kejutan dari bekas Menteri Kesihatan, Datuk Chua Jui Meng yang mengisytiharkan meletakkan jawatan sebagai Pengerusi MCA Bahagian Bakri. Tambah parah, hari ini beliau mengumumkan menyertai Parti Keadilan Rakyat (PKR) walaupun media arus perdana sebelum itu menafikan yang beliau akan menyertai pembangkang..

Semakin lama kapal Umno yang diterajui seorang insan bernama Najib Tun Razak semakin 'parah' dilambung ombak. Tiada siapa lagi yang dapat membaiki 'keparahan' tersebut. Lama kelamaan pasti kapal itu akan karam di lautan. Wahai anak-anak kapal sekelian, berpindahlah kamu ke kapal yang lebih selamat sebelum kapal yang kamu naiki itu karam..

0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP