Tuesday, August 4, 2009

..Patah tumbuh hilang berganti..


Alhamdulillah, semalam telah berlangsungnya Mesyuarat Agung Tahunan (MAT) Dewan Perwakilan Mahasiswa [MAQAZ] Shoubra bagi kali ke-17. MAT pada tahun ini diadakan gilang-gemilang kerana turut diadakan Majlis Anugerah Mahasiswa Cemerlang. Ianya sebagai tanda penghargaan DPM kepada ahli-ahli yang telah berjaya dalam imtihan baru-baru ini. Turut diadakan juga Pameran Galeri DPM sepanjang sesi 2008/2009 dan pameran berkenaan ilmu Qiraat di bahagian belakang dewan..

Dengan tema 'Muhasabah Teras Keutuhan Jamaah', hasil penilaian dan koreksi yang dilakukan oleh ahli dilihat mampu membawa DPM ke arah yang lebih baik pada sesi depan (2009/2010). MAT kali ini juga menerima banyak usul akan tetapi hanya satu usul yang diterima untuk dibahaskan iaitu usul yang berbunyi "Seluruh ahli dan kepimpinan dipertanggungjawabkan untuk mendapatkan markaz baru sebelum penghujung tahun ini". Memandangkan markaz DPM yang sudah uzur dan tidak cukup untuk menampung sejumlah 150 ahli dalam satu-satu masa, nescaya wajar usul tersebut diterima dan dilaksanakan demi keselesaan ahli..

Sebelum penutup, majlis penyampaian hadiah diadakan bagi mengenang jasa mantan-mantan AJKT dan ad-hoc pelaksana. Berikut adalah anugerah yang disediakan untuk AJKT;

  • AJKT paling prihatin : Mohd Azrol Abu Bakar (UP)
  • AJKT paling kreatif : Abdul 'Alim Zakaria (UPP)
  • AJKT paling ceria : Nur Ahmad Wafiy Noor Azri (TSU)
  • AJKT paling rajin : Mohammad Mukhlis Sabri (Timb. Pengerusi)
  • AJKT paling thabat : Mohammad Anuar Roseli (Pengerusi)
Saya mengucapkan tahniah dan takziah kepada AJKT baru yang terpilih bagi memimpin DPM untuk sesi 2009/2010. Juga buat sahabat-sahabat AJKT lama yang masih kekal di tampuk kepimpinan, semoga dapat menjalankan amanah dengan baik demi kesinambungan survival DPM dapat diteruskan..

Sedikit pesanan saya untuk sahabat-sahabat yang bakal meneruskan amal-amal Islami dalam DPM;
  1. Ukhuwah - perlu menjaga ukhuwah di kalangan sesama AJKT agar memudahkan segala gerak kerja dalam persatuan. Sentiasa berlapang dada, banyakkan bersabar dan elakkan daripada terasa dengan sikap dan perangai sahabat. Hidup berpersatuan ini mengajar kita agar tidak terasa dan yang paling penting kita mesti korbankan perasaan kita demi kepentingan sahabat-sahabat, ahli dan persatuan itu sendiri.
  2. Jaga amanah - Sesungguhnya taklifan ini adalah satu pemilihan dari Allah s.w.t dan Allah yakin antum semua mampu menggalasnya. Berpeganglah pada ayat terakhir Surah Al-Baqarah, nescaya kita akan merasa kuat dan tidak berkeseorangan serta yakin Allah tetap bersama membantu kita dalam melakukan gerak kerja ini.
  3. Time management - Apabila kita dilantik menjadi pimpinan, nescaya masa kita sedikit sebanyak akan berkurangan. Oleh itu kita mesti pandai membahagi masa kerana kita bukan sahaja bertanggungjawab sebagai pimpinan, bahkan kita juga mempunyai tanggungjawab yang lebih besar di sini iaitu sebagai seorang pelajar. Jangan kita jadikan alasan bekerja dalam persatuan ini untuk tidak berjaya dalam imtihan. Sepatutnya inilah peluang terbaik untuk kita mengurus masa dengan sebaiknya agar tidak timbul fitnah ahli terhadap prestasi kita.
Selamat bertugas untuk barisan AJKT DPM [MAQAZ] Shoubra sesi 2009/2010 di bawah teraju Pengerusi, Ustaz Muhammad Naim Hassan. Kepada ahli DPM, berikanlah sepenuh ketaatan dan kepatuhan kepada barisan kepimpinan yang baru demi melihat bumi Shoubra terus subur dengan biah yang solehah..

4 comments:

Anonymous,  August 5, 2009 at 8:41 PM  

Tahniah atas pelantikan sebagai AJKT MaQaZ..

Cucu Dagang (CD) August 6, 2009 at 3:43 AM  

>innerinspiration

Patut kena ucap takziah. Tapi dah selamat letak jawatan 3 hari lepas, orang lain pulak ganti..

Cucu Dagang (CD) August 14, 2009 at 5:02 AM  

>Hares Takeery

Syukron. Itu hanya anugerah di dunia, yang penting anugerah Allah yang kita nak di akhirat kelak..

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP