Friday, May 23, 2008

..ujian dunia vs ujian akhirat..

Assalamualaikum wrt wbr...

Petang tadi baru je selesai majlis jamuan makan di rumah aku. Majlis yang dibuat oleh salah seorang ahli bait (house mate) aku ni diadakan sebaik saja usai solat jumaat petang tadi. Walaupun haflah ni tak la sebesar dan semeriah mana, tapi sudah cukup untuk mengenyangkan perut mereka-mereka yang dijemput hadir. Semua yang hadir pasti bertanya haflah ni sempena apa? jawapan yang diberikan oleh sahabatku itu langsung 'mengecewakan' yang bertanya, "tak ada sempena apa-apa pun, cuma ajak kawan-kawan makan je.." Setengahnya ada yang menyangka mungkin kerana beliau najah sofiy (lulus semua subjek) dalam imtihan baru-baru ni. Ada juga yang berpendapat mungkin beliau ada bernazar sesuatu dan nazar itu dimakbulkan Allah. Entahlah, yang pasti hanya beliau dan Allah saja yang tahu akan sebab musababnya.. (sebab tak penting, yang penting makan..he3)

Sebut pasal najah sofiy ni, teringat pula aku akan natijah (result) imtihan yang dijangka akan dikeluarkan kenyataannya esok, (Sabtu, 24 Mei 2008) macam mana la natijah yang akan ku perolehi nanti. Adakah aku dapat mengekalkan natijah seperti tahun lepas atau sebaliknya. wallahu a'lam, aku hanya mampu bertawakkal kepadaMu Ya Allah. Aku telah melakukan yang terbaik dalam imtihan yang berakhir hampir dua minggu yang lalu. Berdebar juga hati ini menanti hari esok, adakah ianya berbentuk basyir atau sebaliknya. Walau bagaimana pun keputusannya, akan ku terima dengan redho dalam keadaan hati yang tenang, kerana aku juga beriman pada qada' dan qadarMu. Semuanya tersembunyi hikmah di sebalik ketentuan yang telah Kau tetapkan kepada hambaMu ini..


Kita baru saja melepasi imtihan di dunia yang bersifat fana dan sementara ini. 'Ujian' ini bertujuan menguji setakat mana kefahaman kita dalam sesuatu subjek yang kita pelajari. Akan tetapi harus diingat, kita belajar bukan untuk peperiksaan tapi peperiksaan adalah salah satu wasilah bagi menajamkan lagi kefahaman kita terhadap ilmu yang dipelajari. Ramai pelajar-pelajar yang tersalah anggap bahawa belajar untuk peperiksaan. Jikalau ini yang mereka tanamkan dalam kepala mereka, akibatnya selesai saja peperiksaan, mereka langsung akan melupakan ilmu yang mereka pelajari sebelum peperiksaan, kerana ilmu yang mereka belajar telah habis dikarang di kertas jawapan dan di'curah'kan dalam dewan peperiksaan. Tidak hairanlah sekarang kalau kita dengar ramai graduan-graduan universiti baik dari bidang agama atau pun bukan agama yang ketandusan ilmu sebaik saja grad..

Itu baru 'ujian' dunia, kita dah pun tak mampu melepasinya, ini kan pula ujian sebenar yang akan kita tempuhi di 'dunia' yang abadi kelak, walaupun kita semua sedia maklum bahawa soalan yang akan ditanya oleh mumtahin yang ditugaskan oleh Allah s.w.t iaitu munkar dan nakir sudah 'bocor', akan tetapi harus diingat bahawa soalan yang kita anggap simple itu jawapannya tidak semudah seperti yang disangka. Inilah perbezaan yang ketara antara peperiksaan dunia dan 'peperiksaan' akhirat. Di dunia, kita boleh menjawab soalan-soalan yang dikemukan oleh pemeriksa berdasarkan kefahaman dan setakat mana kemampuan kita menguasai subjek tersebut, berbeza dengan di akhirat. Di sana, jawapan yang mampu kita berikan adalah berdasarkan kepada sejauh mana amalan yang kita lakukan di dunia sepanjang hayat kita dahulu. Kalau baik amalannya, maka mudahlah baginya untuk menjawab soalan-soalan tersebut, dan jikalau sebaliknya, maka kita tidak akan sesekali mampu menjawabnya walaupun diajar beberapa kali oleh ustaz-ustaz di masjid, surau, madrasah dan sebagainya termasuk kali terakhir diajar ketika talqin dibacakan..

Marilah sama-sama kita menginsafi amalan yang kita lakukan selama ini, dengan cara kita kembali kepada ajaran Islam yang sebenar, bukan hanya setakat kita menyelamatkan diri kita
sahaja, bahkan ahli keluarga, sahabat dan jiran tetangga kita. Semoga kita semua tergolong di kalangan hamba-hambaNya yang soleh..

Firman Allah taala yang bermaksud :
"wahai orang-orang yang beriman, peliharalah diri kamu dan keluargamu dari api neraka, yang mana bahan bakarnya adalah daripada manusia dan batu.." (At-Tahrim-6)

0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP