Saturday, May 31, 2008

..dilema kehilangan..

Assalamuaalaikum wrt...

Rasanya sudah agak lama aku tidak menulis di sini, sesiapa yang membuka blog ni mesti dah bosan dengan artikel-artikel lama yang aku post kali terakhir minggu lepas. Minggu ni aku ada cerita baru yang mana cerita ni membuatkan diriku berada dalam dilema. Mari sama-sama kita lihat apa cerita yang dimaksudkan tu.. (sekali macam rancangan TV daa..he3)

Semalam, diriku mengalami tekanan yang agak 'dahsyat'. Mana tidaknya, sesuatu yang berharga milikku telah dipercayai hilang. (ceh..macam news report la pulak..) 'Benda' tersebut boleh memberikanku banyak manfaat dan faedah bila berada di tanganku, akan tetapi ianya boleh mendatangkan banyak masalah kepadaku apabila hilang di pandangan mataku. (bahasa puitis konon..) Ini lah yang aku tengah pening dari semalam, mini USB (pen drive) 2 GB berjenama Kingston milikku telah lesap dari tempat asal yang kuletakkan di sudut meja bilik tidurku. Sehingga lah artikel ni ditulis, mini USB tersebut masih tak kutemui..


Dua hari lepas baru je aku menggunakan 'khidmat'nya, aku membawanya ke rumah sahabatku. Aku 'menyuapkan'nya gambar-gambar kenangan, video ceramah dan artikel-artikel Islamik. Tiba-tiba semalam ketika aku memerlukannya untuk melakukan persiapan terakhir kerja-kerja untuk buku sahabat, (akan diceritakan selepas ni..) ianya didapati sudah tiada di tempat asal yang kuletakkan sebelum itu. Puas aku mencarinya di merata tempat, di seluruh bilik tidurku, bertanya kawan-kawan kalau-kalau ada ter'serempak' dengannya, tapi usahaku hanya dibalas kehampaan..

Seperti kukatakan tadi, mini USB tersebut amat penting bagiku. Walaupun saiznya lebih kecil daripada ibu jariku, tapi kegunaan dan kelebihannya cukup besar melebihi 1000 keping disket yang digunakan di era 90 an dahulu. Tambahan pula aku sekarang sedang menyiapkan dan mengedit untuk kerja-kerja buku sahabat (lebih kurang macam majalah sekolah la..) Dewan Perwakilan Mahasiswa (MAQAZ) Shoubra (DPMMS), dan aku dikehendaki menghantar bahan-bahan tersebut selewat-lewatnya hari ini (31 Mei 2008). Tak tau lah apa alasan yang akan ku berikan pada ketua editor nanti. Sekiranya usahaku hari ini 'gagal' lagi, alamatnya terpaksalah aku berhempas pulas untuk menulis balik maklumat dan data-data yang telah kutulis sebelum ini..

Mungkin ada hikmah besar yang tak kuketahui akan kezahirannya. Allah s.w.t menyembunyikan hikmahnya supaya hamba-hambanya berfikir dan merenung sendiri kesilapan yang telah dilakukan, seterusnya bermuhasabah dan kembali kepadaNya. Barangkali juga Allah s.w.t ingin aku bekerja dan berusaha lebih kuat lagi dalam melakukan amal-amal Islami. seperti kata-kata hukama yang masyhur,

"orang yang benar-benar cintakan ISLAM tidak akan beramal secara part-time, tetapi full-time malah over-time dalam amalan-amalan ISLAM.."

Jikalau kita benar-benar cintakan perjuangan kita ini, kita mesti menanam azam dan tekad yang tinggi dalam setiap diri kita untuk sama-sama membantu Islam tidak kira ketika kita sibuk ataupun lapang..



0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP