Sunday, June 15, 2008

..hikmah kembara..





Assalamualaikum
sahabat sahabiah yang dirahmati Allah..

Sudah seminggu lebih blog aku ni tak diupdate. Entah kenapa, tiba-tiba je sejak akhir-akhir ni otakku diserang virus yang paling aku benci iaitu virus malas. Malas nak jenguk berita semasa tanah air, malas nak menaip, malas nak buat itu, ini dan sebagainya. Virus inilah yang aku bimbang kerana ianya merupakan salah satu daripada alamat-lamat riak sepertimana pesan Rasulullah s.a.w kepada menantu baginda, Saidina Ali k.w iaitu antaranya, "malas ketika bersendirian"..


Tambah membuat 'virus' ini menjalar ke seluruh tubuhku, dua tiga hari lepas kawan-kawanku meminta aku menjadi musyrif mereka dalam siri jaulah ke muhafazah Iskandariah. Aku tak berminat untuk pergi pada mulanya, tapi disebabkan mereka kurang mengenali selok-belok jalan di sana, tak dapat tidak aku terpaksa membawa mereka. Tambahan pula Februari lepas baru je aku ke sana. Tapi tak mengapa, perjalanan kali ni berbeza dengan sebelum ni kerana musim sudah berubah. Yang penting, Iskandariah pasti akan menyajikan yang lebih baik di musim panas ini..


Memang benar kata pepatah, 'jauh perjalanan, luas pengalaman'. Pengalaman yang sama-sama kami timba sepanjang perjalanan pulang dari Iskandariah ke Kaherah benar-benar menguji kesabaran kami. Mana tidaknya, lain yang kami rancang lain pula yang jadinya. Tapi kami percaya, sehebat mana sekalipun manusia merencana sesuatu, Allah juga punya perancangan yang jauh lebih baik dari mereka. Firman Allah Taala :


"Dan mereka merancang sedangkan Allah juga merancang, dan perancangan Allah lah yang lebih baik.."
(surah Ali 'Imran-54)

Walaupun kami 'tersesat' dek kerana tersilap menaiki keretapi, tapi Allah selitkan kemanisan dan kesenangan di sebalik kesulitan yang kami alami. Bayangkanlah perjalan dari Iskandariah ke Kaherah yang biasanya memakan masa hanya 3 jam, melangkau sehingga 5 jam setengah. Memang benar firman Allah s.w.t yang bermaksud :


"Sesungguhnya di sebalik kesusahan itu terdapat kesenangan.."
(surah Asy-Syarh-6)

Kemanisan dan kesenangan yang ku maksudkan ialah ketika dalam keretapi Allah telah menemukanku dengan seorang pemuda arab yang sangat baik hati, peramah dan mudah mesra dengan sesiapa saja. Walaupun beliau hanya bekerja di sebuah kilang membuat roti di Tanta, tapi beliau tidak segan menceritakan kisah hidupnya yang sederhana itu. Pemuda yang bernama Muhamad Dabouh inilah yang telah memberi kami sedikit tunjuk ajar bagaimana untuk menaiki keretapi ke Kaherah setelah kami transit di Tanta. Ya Allah, Kau permudahkanlah segala urusannya kerana dia telah memudahkan urusan kami, amin Ya Rabb..

Yang kedua, ketika sedang aku asyik berbual dengan kawan-kawan sementara keretapi bergerak, tanganku terasa 'gatal' meraba-meraba dalam kocek beg galas yang ku riba. Aku terasa seolah-olah benda tersebut seperti yang aku cari bagai nak gila selama ini. Sah! Memang inilah konsonan yang kami cari, he3.. Alhamdulillah, 'baby cute'ku yang hilang selama lebih tiga minggu telah selamat ku temui. Aku pun tak tahu macam mana USB tu boleh terselit dalam kocek beg kepunyaan room mateku ini, wallahu a'lam. Kepada sahabat-sahabat yang cakna dan mendoakan 'keselamatan'nya, hanya lafaz jazakumullah khairal jazaa' yang dapat ku ungkapkan buat kalian..

Begitulah hikmah pengembaraanku ke bumi yang menjadi tumpuan pelancong di musim panas, Iskandariah. Walaupun diuji dengan kesulitan sebegitu rupa, tapi Allah segera 'membayarnya' secara cash dengan dua kemanisan yang tak sekali-kali ku sangka. Dengan syarat kita bersabar dan tabah menghadapi segala mehnah dan tribulasi dalam menempuh ujian hidup ini. Memang sudah menjadi lumrah alam, manusia mana yang tak mengeluh tatkala diuji. Bibir memang mudah mengucap kata-kata sabar, akan tetapi hakikatnya hatilah yang menanggung perit dan derita. Ingat, ujian yang Allah timpakan ke atas kita ini jauh lebih kecil jika nak dibandingkan dengan para Anbiya' Ulul Azmi 'alaihimus solatu was salam terdahulu..

Glosari :
  • musyrif - pemimpin perjalanan / ketua rombongan yang tahu selok- belok perjalanan
  • jaulah - lawatan / makan angin
  • muhafazah - negeri



2 comments:

monolograsya June 16, 2008 at 12:39 AM  

assalamualaikum...org terkesan dgn yg ke2 tu...
btul kn,kalu kite hilang sumting n jumpe blik pastu memg trase kemanisan y amat2 sgt...trase sgt2 Allah Maha Dekat n Mendengar stiap luahan kita........nahmadu lillah 'ala kulli rahmah...

. June 16, 2008 at 4:40 PM  

Aling...
Syukran kerana meletakkan glosari bahasa di hujung catatan... Teringin juga dan belajar menyebut dalam perbualan, dan supaya tak terpinga-pinga bila sahabat2 azhari/ah menyebutnya...

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP