Thursday, June 5, 2008

..minyak oh minyak..

Assalamualaikum wrt wbr..

Semalam negara kita sekali lagi dikejutkan dengan satu pengumuman tergempar yang dibuat oleh Perdana Menteri Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Masakan tidak terkejut, baru dua hari sebelum tu, Menteri Perdagangan Dalam Negeri dan Hal Ehwal Pengguna menyatakan minyak akan naik menjelang Ogos ini. Nah, tak sampai seminggu, Pak Lah pula membuat surprise untuk rakyat. Ini merupakan berita 'gembira' buat rakyat Malaysia, lebih-lebih lagi yang memangkah BN dalam pilihan raya yang lalu..

Seperti sebelum-sebelum ni juga, kerajaan menaikkan harga minyak atas alasan yang sama iaitu kerajaan dan Petronas telah banyak menanggung subsidi selama ini. Itu semua alasan yang lapuk dan tak boleh diterima oleh rakyat. Kerajaan juga sering membandingkan harga minyak di Malaysia dengan negara-negara jiran yang bukan negara pengeluar minyak seperti Thailand, Indonesia, Singapura dan sebagainya..

Mari kita bandingkan harga minyak di negara-negara pengeluar minyak lain. Adakah Malaysia yang paling rendah?

UAE – RM1.19/liter
Mesir – RM1.03/liter
Bahrain – RM0.87/liter
Qatar – RM0.68/liter
Kuwait – RM0.67/liter
Arab Saudi – RM0.38/liter
Iran – RM0.35/liter
Nigeria – RM0.32/liter
Turkmenistan– RM0.25/liter
Venezuela– RM0.16/liter
MALAYSIARM2.70/liter

Sebaik saja pengumuman dibuat oleh Perdana Menteri, boleh dikatakan semua stesyen minyak di tanah air telah diserbu bak 'pisang goreng panas'. Ada yang sanggup beratur panjang dalam kereta semata-semata untuk mengisi minyak sebelum harganya dinaikkan pada tengah malam itu. Terbukti kejutan ini memang betul-betul membuat rakyat bengang dengan kepimpinan negara yang bangang ini! Mereka langsung tidak memikirkan perasaan rakyat dan hanya mahu memenuhkan poket mereka sahaja..

Kalau dua tiga hari sebelum ini fenomena beratur panjang di stesyen minyak ini hanya
berlaku di sempadan negara jiran berikutan larangan penjualan bahan bakar kepada kenderaan asing, kini berlaku di seluruh negara. Lebih menyerlahkan lagi kebangangan kerajaan yang sedia bangang ini, Perdana Menteri dengan selamba berharap rakyat tidak membuat demonstrasi berikutan kenaikan harga minyak ini..

Mereka fikir rakyat bodoh macam mereka barangkali, rakyat tidak sebodoh itu wahai pemimpin-pemimpinku. Rakyat akan turun secara aman di jalan-jalan raya mendesak supaya keputusan ini kalau tidak ditarik balik pun dikaji semula. Sebelum ini Timbalan Perdana Menteri bersungguh-sungguh berjanji kepada rakyat bahawa tiada kenaikan minyak yang akan berlaku selepas pilihan raya. Inilah sikap pemimpin munafik yang hanya pandai menabur janji tanpa mengotakannya..

Minyak oh minyak.. Sungguh beruntung dirimu minyak, nilaimu semakin hari semakin tinggi. Semakin masyhur dan sering terpampang di dada-dada akhbar sejak kebelakangan ini. Keranamu minyak, semua orang 'naik minyak'..


0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP