Thursday, June 26, 2008

..Memahat Sejarah, Mencipta Tamadun..



Assalamualaikum wrt wbr..



Kalau lihat pada tajuknya pasti sahabat-sahabat terbayangkan bekas MB Terengganu yang digugurkan secara 'terhormat', Dato' Seri Idris Jusoh. Maklumlah, di mana-mana majlis yang dihadiri, pasti dilaungkan slogan keramat ini. Tak cukup dengan itu, habis seluruh jalan di negeri ini bermula dari Besut hingga Kemaman dihiasi dengan
bill board yang memaparkan slogan melambangkan keangkuhan beliau itu..

Bukan ini yang nak ku ceritakan sebenarnya. Tapi postingku kali ini memang ada kaitan dengan sejarah..

Semalam, satu sejarah telah terpahat di bumi qurra' Shoubra ini. Buat julung-julung kalinya, Dewan Perwakilan Mahasiswa (MAQAZ) Shoubra (DPMMS) telah berjaya mengadakan majlis walimatul urus salah seorang ahlinya. Apa yang menarik semalam, walimah diadakan dengan dihadiri oleh kedua-dua mempelai..

Walimah yang penuh unik dan bersejarah ini meraikan sempena berakhirnya zaman bujang Ustaz Luqman Hakim bin Abdul Razak yang merupakan naqib usrahku tahun lepas, bersama pasangan pilihannya Ustazah Fatimah Az-Zaharah binti Amat Ramsa. Sesuai dengan namanya Majlis Sambut Menantu, kami dari pihak lelaki menerima kunjungan daripada rombongan pengantin perempuan dari Mansurah. (Mungkin sebab ni la kot ramai ustaz-ustaz yang datang,he3)..

Sebelum ini, kalau ada ustaz-ustaz Shoubra yang 'membina masjid' pun, majlisnya hanya disambut di sebelah pihak perempuan sahaja. Tambahan pula, bumi Shoubra ini telah makruf sebagai kawasan larangan bagi akhawat kecuali ada hal-hal yang diizinkan..


kenangan bersama Ustaz Luqman (kanan) dan Ustaz Faiz (timbalan naqib)

Alfun mabruk diucapkan buat Ustaz Luqman kerana telah berjaya menyempurnakan separuh daripada agama, hanya tinggal kini ketaqwaan dalam melayari bahtera hidup. Pandulah bahtera ke arah redhaNya dan jadilah pengemudi terbaik dalam nakhoda rumah tangga. Semoga terus kekal dan berbahagia hingga ke syurga..

Sabda Nabi s.a.w :
"Wahai para pemuda, barang siapa di kalangan kamu ada kemampuan untuk berkahwin, maka berkahwinlah, kerana dengan (perkahwinan) itu dapat menundukkan pandangan dan memelihara kehormatan. Dan barang siapa yang tidak mampu, maka hendaklah dia berpuasa, kerana (puasa) itu dapat memelihara nafsumu.."

0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP