Wednesday, June 4, 2008

..Rehlah Fayyoum..

Bismillahirrahmanirrahim...

Seperti yang dijanjikan, di sini ana nak kongsi pengalaman melalui kronologi dan catatan perjalanan sepanjang rehlah ke Fayyoum baru-baru ni..


suasana dalam markaz DPMMS

6.30 pagi - Semua peserta berkumpul di markaz DPMMS untuk lapor diri serta mendengar sedikit taklimat disiplin dan keselamatan..

7.30 pagi - Dua buah bas yang akan membawa kami yang dijadual tiba seawal jam 7.30 pagi masih tak kelihatan ('ammu driver tu masih tidur lagi kot..he3)..

8.15 pagi - Bas yang dinanti-nanti selama setengah jam lebih baru kelihatan, itu pun baru sebuah. Kami terus menanti lagi..


bersiap sedia untuk explorace..hehe

8.30 pagi - Semua peserta diarah ke mahattoh bas di Dauran. Peserta diminta memenuhkan bas yang pertama sementara bas kedua tiba..

8.50 pagi - Sesetengah peserta mula merungut apabila bas yang dinanti-nanti hampir sejam masih belum tiba, mereka bimbang kalau-kalau nanti ada tempat-tempat yang tak sempat disinggah atas alasan kelewatan. Pihak urusetia mula meyakinkan peserta bahawa bas akan tiba tak lama lagi..


bas yang bermasalah pada mulanya..he3

9.00 pagi - Akhirnya.. Bulan yang ditunggu jatuh ke riba (entah apa-apa ayat ni..), bas yang dinanti sejak sejam tadi telah pun sampai. Peserta tersenyum keriangan termasuk yang merungut sebentar tadi..


sahabat kita sorang ni semangat betul..walaupun bertongkat

9.05 pagi - Kami bertolak ke destinasi dengan iringan doa. Pengarah memberikan kata alu-aluan dan kalam-kalam taujihat tatkala bas baru memulakan perjalanan. Urusetia mengagihkan sedikit sarapan pagi untuk peserta.


berhadapan tasik Qarun

11.00 pagi - Alhamdulillah.. Kami selamat tiba di tasik Qarun. Cuaca teramat panas tengahari itu. Peserta mengambil peluang bergambar di persekitaran tasik tersebut..

11.20 pagi - Bas mula meninggalkan tempat berhenti kami sebentar tadi sambil melalui kawasan tepi tasik, sungguh besar tasik ini, subhanallah.. Kanak-kanak arab kelihatan keriangan bermandi-manda di situ..

kesan runtuhan daripada istana Qarun

11.50 pagi - Tiba di kawasan istana Qarun. Kawasan yang dulunya merupakan mahligai singgah sana Qarun kini lenyap menjadi padang pasir seluas mata memandang, hanya tinggal sedikit saja kesan binaan istana tersebut..


satu-satunya bangunan yang kekal hingga ke hari ini

12.50 tengahari - Kami meninggalkan kawasan istana yang penuh dengan sejarah itu. Azan zohor mula berkumandang di udara. Sayup-sayup kedengaran. Badan kami mula terasa panas dan berpeluh..


air terjun Syalalat yang meng'goda'

1.15 petang - Bas bertolak ke kawasan air terjun Syalalat. Sepanjang perjalanan, mata kami di'saji'kan dengan keindahan kebun-kebun anggur, jagung, bawang dan banyak lagi..

makan dengan rakus tanpa melupakan Yang Esa..he3

2.00 petang - Kami tiba di tempat yang amat ditunggu-tunggu oleh setiap peserta. Kami turun dari bas dengan membawa pakaian mandi. Urusetia mula mengagihkan makanan tengahari. Peserta makan dengan begitu berselera sekali..(maklum la jalan jauh, mesti lapar kn?)..

melepaskan gian setelah sekian lama tak jumpa ayaq teghejun

2.20 petang - Sesetengah peserta ada yang menunaikan solat jamak qasar di musolla manakala yang lain terus menyalin pakaian dan melakukan 'terjunan' dek kerana tak tahan 'godaan' air terjun yang berada di tengah-tengah padang pasir itu..

3.30 petang - Kami yang sedang seronok mandi diminta naik. Peserta yang belum menunaikan solat terus bergegas ke musolla sementara yang lain menuju ke bas masing-masing. Kali ini bas membawa kami ke ain Silyin pula..


ain Silyin yang penuh khasiat semulajadi

4.15 petang - Tiba di ain Silyin, kawasan di mana terdapatnya air mata air asli. Sepanjang berjalan kaki ke ain tersebut kami terserempak dengan ramai 'ammu dan mama arab yang menjual mempelam di kaki lima..

4.20 petang - Kami mengambil peluang berehat sambil mengambil angin segar di situ. Sebahagiannya ada yang meminum air mata air tersebut, ada yang membeli minuman dan aiskrim di kedai berdekatan untuk menghilangkan dahaga setelah setengah hari berjalan di bawah terik matahari..


buah anggur yang belum masak sepenuhnya

4.45 petang - Dalam perjalanan menuju ke bas, kami sempat singgah di kebun anggur dan mempelam milik seorang arab yang tinggal di situ. Kami mengambil gambar untuk tujuan kenang-kenangan dan beramah mesra dengan keluarga 'ammu tersebut..

5.00 petang - Sebelum menaiki bas, ramai di kalangan kami yang sempat membeli mempelam yang dijual di tepi jalan tadi, mungkin tertarik dengan kata-kata 'manis' mama penjual tersebut, wallahu a'alam..

kincir air yang penuh ajaib..pasti menarik perhatian pengunjung

6.05 petang - Kami selamat tiba di destinasi terakhir sepanjang rehlah kali ini iaitu bandar kincir air Nabi Yusuf. Semua peserta tertarik dengan keunikan kincir kayu tersebut yang langsung tidak menggunakan sebarang enjin untuk menggerakkannya..


bergambar sebelum meninggalkan bumi Fayyoum

6.50 petang - Kami bertolak pulang ke Shoubra dengan bermacam-macam ragam dan perasaan. Ada yang sempat mengukir senyum tanda gembira, ada yang lesu kepenatan dan sebagainya. Sebelum pulang, ada yang sempat membeli ole-ole sebagai tanda kenangan dari bumi yang subur ini..

8.55 malam - Rombongan kami selamat sampai di Dauran, Shoubra. Alhamdulillah.. Perjalanan kami hari ini tiada yang tergendala, semua tempat sempat kami lawati. Kami menunaikan solat maghrib di masjid berdekatan dan seterusnya berpecah pulang ke rumah masing-masing..


2 comments:

zati June 7, 2008 at 5:39 PM  

ooo,jln2 x ajak...
suke tgk gmba2 kat sna..
nnt ltk byk2 eh...

AL-FAQIR ILA 'AFWA ROBBIH.. June 14, 2008 at 8:08 PM  

klu nk join blh je,dtg r cni..
blh g jln2 round satu mesir ni,he2..
ok..tgk lam fs,sy de letak..

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP