Monday, June 23, 2008

.."ubah gaya hidup" - Najib..



Bismillahirrahmanirrahim...



Terkedu aku melihat paparan berita selepas subuh pagi tadi. Baik dalam Utusan Malaysia, Berita Harian mahupun laman akhbar pro pembangkang, Harakah Daily dan Tranung Kite Online (TKO)..

Berita yang memaparkan bagaimana empat orang Members of Parliament (MP) dari Pakatan Rakyat (PR) yang mengayuh basikal dari Bank Negara menuju ke bangunan Parlimen hari ini benar-benar mencabar kewibawaan Perdana Menteri. Tindakan yang diambil oleh YB Zulkifli Noordin (PKR-Kulim Bandar Baru), YB Tian Chua (PKR-Batu), YB N Gobalakrishnan (PKR-Padang Serai) dan YB Hee Loy Sian (PKR-Petaling Jaya Selatan) itu sebagai tanda protes terhadap kerajaan berhubung isu kenaikan harga minyak..

Yang aku peliknya, ada juga orang yang menempelak tindakan keempat-empat Ahli Parlimen pembangkang yang baru sepenggal menjadi Ahli Dewan Rakyat itu. Tak lain tak bukan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz yang mendakwa mereka hanya mencari publisiti murahan dengan bertindak sedemikian..

Kalau ini lah pandangan beliau, alamatnya jangan kata nak mencontohi, mereka juga tak kan dapat merasai beban yang ditanggung rakyat yang memilih mereka dalam pilihan raya yang lalu. Memanglah seorang menteri penuh tak ada masalah dalam soal kenaikan emas hitam ini. Maklumlah, gaji melebihi 10 ribu seorang..

Tak kisah apa yang Nazri nak kata, yang penting mereka berempat bukan saja memprotes untuk diri mereka tapi mereka juga turut menyampaikan luahan hati rakyat berpendapatan rendah yang amat terbeban dengan kenaikan bahan bakar ini..

Apa yang nak ku highligt di sini ialah teringat aku tak lama dulu bila mana harga minyak naik, Timbalan Perdana Menteri (TPM) dengan selamba menyarankan rakyat agar 'mengubah gaya hidup'. Rakyat memang rata-rata sudah berubah dengan mengambil langkah berjimat-cermat. Tapi sehingga hari ini, tak pernah lagi rakyat melihat TPM kita ini berubah. Rakyat teringin juga nak tengok TPM kita menaiki pengangkutan awam ke pejabat seperti komuter dan sebagainya..

Sama-sama kita nantikan bilakah pemimpin-pemimpin kita yang disifatkan oleh Allah s.w.t dalam Al-Quran sebagai 'mereka bercakap apa yang mereka tidak buat' ini akan berubah dan merasai susah senang yang ditanggung rakyat marhaen..


0 comments:

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP