Thursday, May 14, 2009

..Ambe Nok Royak Jugok..

Friday, May 15, 2009


Setelah membaca tajuk posting adikku di dalam blognya bertajuk 'Ambe nok kabor skek', diriku rasa terpanggil untuk meletakkan tajuk yang lebih kurang sama dengan tajuk itu. Tujuannya sama, setelah membiarkan blog tanpa diupdate walaupun blog ini cuma seminggu bersawang. Tapi di sebalik tajuk ini tersemat satu cerita yang tak dapat tidak mesti diceritakan kepada anda semua..

Jumaat minggu lepas kami ahli bait mendapat satu berita yang mengejutkan. Sedang kami berehat selepas makan tengahari, kami didatangi oleh dua orang arab. Salah seorangnya kami kenali. Kedatangan mereka mengubah segala-galanya rutin harian kehidupan kami..

"Aku datang ni nak potong internet" ujar Mohammad, pengendali internet rumah kami..

"Ha? Kan aku dah bayar internet untuk bulan ni?"
bantah salah seorang dari kami..

"Ya, betul. Aku dah terima duit tu, tapi aku kena potong jugak sebab ni arahan syarikat.." tambah Mohammad lagi sambil tangannya mencabut roater dan kabel yang berselerakan..

Kami akhirnya akur, walaupun ada yang masih tidak dapat menerima hakikat. Mungkin ada hikmahnya juga. Tatkala gendang imtihan syahadah (final exam) sedang rancak dipalu, terjadi perkara yang tak terduga sebegini. Barangkali Dia Yang Maha Mengetahui ingin kami para pelajar tahun akhir menumpukan sepenuhnya kepada imtihan yang bakal menjelang..

Mohammad dan rakannya pulang dengan memohon maaf kepada pihak kami atas perkara tersebut. Sebelum beredar, beliau memulangkan semula wang yang kami bayar kepadanya awal bulan tempoh hari..

Hari ini genap seminggu ketiadaan rangkaian internet di rumah kami. Sebab itu sejak akhir-kahir ini kalau ada berita-berita panas di Malaysia kami agak 'kelewatan' mendengarnya. Mujur ada seorang dua kawan yang dapat menarik (jangan baca mencuri) line melalui khidmat wireless pada laptop mereka..

6 comments:

kembara May 15, 2009 at 12:34 AM  

salam..
ish3...sampainya ati ammu buat kat hang camtu naa..xpa2..jangan sedey naa..setiap kejadian pasti ada hikmahnya...[fasbiruu sobron jamiila]

Cucu Dagang (CD) May 15, 2009 at 9:59 AM  

>kembara

wsalam.. Insya Allah kami sudah bersabar, kami yakin ada hikmah besar di sebaliknya.. Syukran atas keprihatinan:)

Rubiah Ismail May 15, 2009 at 10:25 PM  

beli broadband la...senang sikit..broadband pun dah murah...

Nasih Ulwan May 18, 2009 at 1:35 AM  

org nok kabor,kabor tek ye..
nirru org sokmo..

Cucu Dagang (CD) May 20, 2009 at 2:29 PM  

>Rubiah Ismail

broadband sini mahal la, lebih kurang LE1000 lebih. Kat Malaysia berapa? Kalau wireless USB murah la. Dan itulah yang sedang digunakan sekarang:)

Cucu Dagang (CD) May 20, 2009 at 2:30 PM  

>Nasih Ulwan

Dok nirru pun, cuma syibih je tu:)

  © Hak Cipta Terpelihara The Professional Template by Cucu Dagang 2009

Back to TOP